Kristin Rogghe

Kristin Rogghe is een van de drie stadsdramaturgen van KVS, samen met  Tunde Adefioye en Gerardo Salinas. Zij zullen de link leggen tussen de podia en de nieuwe stedelijkheid.

Kristin Rogghe studeerde filosofie aan het Hoger instituut voor Wijsbegeerte (KULeuven) en de Universidade de Lisboa. Vervolgens behaalde ze de internationale Master na Master Transmedia aan de Kunsthogeschool St-Lukas in Brussel, waar ze zich toelegde op experimentele documentaire en videokunst. Ze ontving een Fulbright scholarship om Media Studies te studeren in New York en volgde er het UnionDocs Program for Documentary Arts. Van 2002 tot 2012 stond ze op het podium in de hedendaagse dansvoorstelling Young People Old Voices van de Duitse choreograaf Raimund Hoghe, die toerde langs Europese podia. Sinds 2010 werkt ze als dramaturge en in 2016 werd ze stadsdramaturge bij KVS.

Als ateur pubiceerde Kristin Rogghe gedichten (haar bundel op de grasgrens verscheen bij Bakermat in 2000),  theater (verzicht ego/echo, met co-auteur Maarten De Pourcq, 2001), recensies en interviews (o.a. in Rekto Verso, UrbanMag, Poëziekrant, Corpus Kunstkritiek van het Vlaams Theater Instituut) en essays (o.a. Bondgenootschap, over het denken van Achille Mbembe en superdiversiteit in het Vlaams-Nederlands theater, in From TINA to TAMARA, 2014).

Als filmmaker en videaste realiseerde ze verschillende films en video-installaties zoals ôtre k'ôtre (i.s.m. Matthias De Groof en het Congolese collectief Mungongo Ya Sika, 2006), comfusao (i.s.m. Benjamin Vandewalle en verschillende dansers en videasten in Mozambique en Zuid-Afrika, 2008), Lobi (i.s.m acht andere kunstenaars in Kinshasa, met de steun van het VAF, 2010) en au fil du temps (i.s.m. Guy Kabeya, 2011). Haar werk werd tentoongesteld en vertoond in STUK (Leuven), Wiels (Brussel), Buda (Kortrijk), Cinematek (Brussel), Internationaal Film Festival Rotterdam, Rencontres Internationales (Parijs), AfricaDoc (Cotonou), Picha (Lubumbashi), Onion City (Chicago), San Francisco Art Institute, UC Berkeley, e.a.

In het domein van de hedendaagse beeldende kunst was ze ook actief als assistent curator, o.a. voor de tentoonstelling Animism (Extra City en MHKA, 2010) en diverse projecten van de Brusselse organisatie Bn Projects. Ze is lid van het artistiek comité van Contour, de biënnale voor bewegend beeld in Mechelen. Ze was ook assistent van de Franse kunstenaar Pierre Bismuth en van de Belgische kunstenaar Vincent Meessen, meer bepaald voor het project Un.Deux.Trois, een audiovisuele installatie die hij realiseerde in Kinshasa voor het Belgische Paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2015.  

Als dramaturge ging ze in 2010 aan de slag bij het mechelse theater t,arsenaal. Ze werkte er als dramaturge samen met regisseurs als Michael De Cock , Mesut Arslan, Frédérique Lecomte, Leentje Vandenbussche, Jaouad Essounani e.a. Van eind 2011 tot eind 2015 leidde ze vanuit t,arsenaal het project GEN2020, een traject van masterclasses, coaching en (co-)producties gericht op het interculturaliseren van de Vlaamse theatersector i.s.m. partners als Mestizo Arts Festival, Zomer Van Antwerpen, Moussem en NTGent. In dat kader organiseerde ze masterclasses door Sabri Saad El Hamus, Julie Vanden Berghe, Neske Beks, Mokhallad Rasem e.a., en werkte ze aan creaties van en met o.a. Fikry El Azzouzi (IJdele dagen), Seckou Ouologuem (Chris Lomme vs. Seckou Ouologuem), Aminata Demba en Aïcha Cissé (Dis-moi wie ik ben). Sinds 2016 werkt ze als stadsdramaturge bij KVS en deed ze dramaturgie van o.a. Malcolm X (Junior Mthombeni/Fikry El Azzouzi/Cesar Janssens), Odysseus (Michael De Cock), Onbezongen (Valentijn Dhaenens), Rise Up (Sukina Douglas) en INVITED (Seppe Baeyens).

Drie vragen voor drie stadsdramaturgen: lees hier hun antwoorden. 

IN DE PERS