KVS logo

Mockumentary of a contemporary saviour

Wim Vandekeybus / Ultima Vez

 

"Science fiction is not predictive. It is descriptive.

I talk about the gods, I am an atheist. But I am an artist too, and therefore a liar.
Distrust everything I say. I am telling the truth."

- Introduction in The Left Hand of Darkness by Ursula K. Le Guin

We situeren ons in de verre toekomst. Een kantelpunt binnen de geschiedenis van de mensheid is aangebroken. Een verwoestende kracht is bezig alle leven op aarde definitief te vernietigen. Met behulp van een kind zijn enkele mensen er desalniettemin in geslaagd om een veilige plek te bereiken. Het leven binnen deze safe room  is echter geen evidentie. De overlevenden, menselijk als ze zijn, liggen voortdurend met elkaar overhoop. Daar komt nog bovenop dat de uitverkorenen niet kunnen ontsnappen aan het leven. Onsterfelijkheid domineert, zelfdoding biedt geen uitweg.

De ambigue verhouding met het kind in de buitenwereld, interne conflicten, culturele verschillen en menseigene driften en instincten zorgen voor een ononderbroken trip van commotie. Het verlangen om zich over te geven aan de allesvernietigende krachten van de buitenwereld blijft immer paraat. Is de mensheid het wel waard om gered te worden?

In Mockumentary of a Contemporary Saviour brengt Vandekeybus een scherpzinnig portret van een messias als fictief karakter doorheen 7 personages. Utopie en dystopie in één oogopslag. Niets is wat het lijkt in deze futuristische realiteit.

KVS presenteert de wereldpremière van Mockumentary of a contemporary saviour op 14.04.2017.

Het boek The Rage of Staging is hier te koop. Dit buitengewone boek bevat bijdragen van collega-kunstenaars, niet eerder gepubliceerde teksten en notities, scripts van zijn producties en films en meer dan vierhonderd fascinerende beelden.

IN DE PERS: 

29.03.2017 - De Morgen selectief - Mockumentary of contemporary saviour
05.04.2017 - Knack - 'Ja, God is hot dezer dagen'
07.04.2017 - LeVif - Jésus revient
07.04.2017 - BRUZZ - 'Religion is also a form of creation'
07.04.2017 - La Libre - Danser avec les élus dans un trou noir
08.04.2017 - DS Weekblad - Hear Hier
12.04.2017 - één - Cath & Gasten
12.04.2017 - De Redactie - Hoe oriënteert een blinde danser zich op de scene?
13.04.2017 - Trends - Gezocht: Messias
13.04.2017 - De Morgen - Wim Vandekeybus: “Ik heb een beetje mijn eigen religie”
14.04.2017 - Klara - Happy Hour
14.04.2017 - Musiq'3 - Wim Vandekeybus - Mockumentary of contemporary saviour
14.04.2017 - Culture Club Magazine - Vandekeybus over Vandekeybus
15.04.2017 - De Standaard - God staat weer op het toneel
18.04.2017 - La Libre - "Mockumentary" ou les limites du symbolisme
18.04.2017 - De Standaard - Wachten op een valse profeet ***
19.04.2017 - Het Nieuwsblad - Everything happens for a reason ***

Bio

Wim Vandekeybus
werd geboren in Herenthout op 30 juni 1963. Zijn vader was dierenarts. Na de middelbare school ging Wim Vandekeybus naar Leuven om psychologie te studeren. In 1985 sloeg hij een heel andere weg in en deed hij auditie voor Jan Fabre, die hem een rol gaf in The Power of Theatrical Madness. Een jaar later richtte hij het gezelschap Ultima Vez op.

Zijn eerste voorstelling What the Body Does Not Remember (1987) werd een internationaal succes en werd bekroond met een Bessie Award (New York Dance and Performance Award), een prijs die wordt toegekend voor grensverleggend werk. Bijna dertig jaar en een heel video- en filmoeuvre later gaat Wim Vandekeybus nog steeds verder met het zoeken naar vernieuwing. 'Voor mij moet de vorm elke keer weer anders zijn', zegt hij. 'Daarom kom ik de ene keer met een zeer muzikale voorstelling (nieuwZwart of Speak low if you speak love…) of zet ik alleen een man voor een film (Monkey Sandwich). Een andere keer kom ik met een klassiek mythologisch stuk (Oedipus/bêt noir) of een analysevoorstelling waarin het theatrale een belangrijke rol speelt (booty Looting of Talk to the Demon).' 

Toch blijft Ultima Vez in al die zo verschillende producties de eigen bewegingstaal trouw. Spanning, conflict, body versus mind, risico’s en impulsen. Lichamelijkheid, passie, intuïtie, instinct. Die pijlers zullen wel nooit uit het werk van Vandekeybus verdwijnen. Ze krijgen alleen telkens een heel ander gezicht. 

Die veelheid aan projecten is voor een deel mogelijk dankzij de samenwerking met dansers, circusartiesten, acteurs, musici en andere artiesten uit uiteenlopende disciplines. Voornamelijk muziek is een rode draad in zijn werk geworden. Peter Vermeersch, Thierry De Mey, David Byrne, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout en Elko Blijweert schreven de muziek voor zijn voorstellingen. Over het algemeen worden de composities geschreven tijdens het repetitieproces: voorstelling en muziek krijgen gezamenlijk vorm. Maar ook fotografie en tekst spelen een belangrijke rol. In booty Looting nam fotograaf Danny Willems foto’s: met de camera in de aanslag liep hij te midden van de artiesten en projecteerde de foto’s in real time. Schrijver Peter Verhelst verzorgde vier keer de teksten (Scratching the Inner Fields, Blush, Sonic Boom, nieuwZwart) en Vandekeybus heeft maar liefst drie keer de bewerking van Oedipus van Jan Decorte gebruikt, voor Bêt noir, voordat hij klaar was met deze tekst.
In december 2012 ontving Wim Vandekeybus de Keizer Karelprijs die de provincie Oost-Vlaanderen om de drie jaar uitreikt. Hij kreeg deze prijs voor zijn uitzonderlijke verdiensten op het gebied van kunst en cultuur en voor zijn engagement, ook richting jongere generaties. Een jaar later zijn Wim Vandekeybus en Ultima Vez de laureaat van de Evens Prijs voor Kunst. Ze ontvangen de Prijs voor hun belangrijke bijdrage aan de hedendaagse dans in Europa, voor hun multidisciplinair werk en voor hun sociaal en cultureel engagement.

In 2015 verschijnt Vandekeybus’ eerste langspeelfilm Galloping Mind. Gefilmd in Hongarije en aan de Zwarte Zee in Roemenië vertelt de film een dramatisch verhaal over familieverbanden, verraad en driehoeksrelaties met Jerry Killick, Natali Broods en een kinderbende op paarden in de hoofdrollen. 

Voor de viering van 30 jaar Ultima Vez verschijnt er eind 2016 The Rage of Staging. Dit langverwachte boek van en over Wim Vandekeybus biedt een exclusieve kijk in het hoofd en de ziel van de choreograaf en toont, naast bijdragen van collega-kunstenaars en niet eerder gepubliceerde teksten en notities, meer dan 400 unieke beelden uit zijn repertoire.

Reviews

29.03.2017 - De Morgen selectief - Mockumentary of contemporary saviour
05.04.2017 - Knack - 'Ja, God is hot dezer dagen'
07.04.2017 - Focus Le Vif - Jésus revient
08.04.2017 - DS Weekblad - Hear Hier
12.04.2017 - één - Cath & Gasten
13.04.2017 - Trends - Gezocht: Messias
14.04.2017 - Klara - Happy Hour
14.04.2017 - Culture Club Magazine - Vandekeybus over Vandekeybus
15.04.2017 - De Standaard - God staat weer op het toneel
18.04.2017 - De Standaard - Wachten op een valse profeet ***
19.04.2017 - Het Nieuwsblad - Everything happens for a reason ***

Quotes

"In hun dansvoorstelling haalt Ultima Vez indirect prangende hedendaagse vraagstukken over verbeelding, vrijheid en bijgeloof aan, maar dan in een dystopisch universum. Is de mensheid het waard om gered te worden? Is hoop voor de toekomst nog op zijn plaats?"
- Selectief -
"Imponeert dankzij de ijzersterke duetten, de knappe scenografie en de spannende, originele manier waarop Vandekeybus het zo heikele en actuele onderwerp dat 'religie'geworden is op de scène gooit. Wow."
- Knack Focus -
"Choreograaf Wim Vandekeybus en auteur Bart Meuleman schetsen een gemeenschap die wordt gevangengehouden door haar eigen twijfel. Het duo toont hoe vatbaar we zijn voor valse profeten en hoe snel geloof gekaapt kan worden door ideologie."
- De Standaard -
"Zo verschillend als de nationaliteiten van de personages zijn, zo verschillend zijn hun lichamen, en zo goed zijn ze tegelijk op elkaar ingespeeld."
- Het Nieuwsblad -
"Veeleer dan om wat je ziet, gaat het in deze scifi-achtige parabel om het spelletje dat zich in je hoofd afspeelt. Na afloop blijf je puzzelen met de lijntjes."
- De Standaard -

Credits

REGIE, CHOREOGRAFIE Wim Vandekeybus GECREËERD MET EN UITGEVOERD DOOR Anabel Lopez, Maria Kolegova, Yun Liu, Saïd Gharbi, Jason Quarles, Flavio D’ Andrea OOK UITGEVOERD DOOR Wouter Bruneel OOK GECREËERD MET Daniel Copeland tekst Bart Meuleman & Ultima Vez artistiek assistent Jerry Killick, Aïda Gabriëls scenografie Wim Vandekeybus, Meryem Bayram dramaturgie AÏDA GABRIËLS, Jerry Killick MUZIEK & GELUIDSONTWERP Charo Calvo COCREATIE GELUIDSONTWERP & ONTWERP COMPUTERMUZIEK IRCAM Manuel Poletti Stem saviour Maxim Daish Belay BEWEGINGSASSISTENT GERMAN JAUREGUI LICHTONTWERP Davy Deschepper, Wim Vandekeybus STYLISME Isabelle Lhoas GEASSISTEERD DOOR Isabelle De Cannière TECHNISCHE COORDINATIE Davy Deschepper GELUIDSREGIE Bram Moriau GEASSISTEERD DOOR MARTIN ANTIPHON (IRCAM) STAGE MANAGER Tom de With SFX Zephyr Wildlife, Saskia Verreycken PRODUCTIE Ultima Vez COPRODUCTIE KVS (Brussel), Ircam (Parijs), deSingel (Antwerpen)

Pictures

Hieronder vind je de persfoto's van onze eigen voorstellingen in hoge resolutie, die mogen in het kader van verslaggeving over KVS gratis worden gebruikt. (De naam van de fotograaf moet uitdrukkelijk worden vermeld).

PERSVERANTWOORDELIJKE

Inge Jooris
inge.jooris@kvs.be
0483 54 73 88

(INTER)NATIONALE SPREIDING

Saskia Liénard
saskia.lienard@kvs.be
0496 55 19 92
Reviews
Captatie