© Martin Argyroglo
vr 14.12.2018 - za 15.12.2018

My Revolution Is Better Than Yours

Sanja Mitrović
14.12.2018
-
15.12.2018
  • vr 14.12.2018
    20:00 - 21:50
    KVS, Brussel
    KVS BOL
  • za 15.12.2018
    20:00 - 21:50
    KVS, Brussel
    KVS BOL

Zijn revolutionaire idealen rijp voor de vuilnisbelt van de geschiedenis? Sanja Mitrović onderzoekt het spectrum van geleefde geschiedenis en historische amnesie, geïnspireerd door de protesten van ’68 en hun weerklank vandaag.

In mei 2018 was het een halve eeuw geleden sinds de rellen en stakingen in Frankrijk van mei '68, een datum die uitgroeide tot een van de meest iconische uit de twintigste eeuw. Maar de studentenprotesten in Parijs waren maar één facet in een globaal netwerk van grassroots-bewegingen en rellen: de Black Panthers en de demonstraties tegen de Vietnamoorlog in de VS, en de stuiptrekkingen in West-Europa en het Oosterse blok, waaronder de studentenprotesten in Belgrado, de Praagse Lente, de politieke crisis in Polen, en zelfs de protesten op het Rode Plein in Moskou. Na een initiële explosie van enthousiasme versplinterden veel van deze bewegingen tot een reeks posities op het politieke spectrum: van neoliberale mainstream naar ultralinks radicalisme, van burgerlijke centrumpolitiek tot extreem conservatisme.

My Revolution Is Better Than Yours laat zich inspireren door de protesten van ’68 als een van de eerste werkelijk globale fenomenen, door hun potentiële nalatenschap, en door percepties van deze turbulente periode vanop een halve eeuw afstand. Deze nieuwe productie van Sanja Mitrović, gebaseerd op een weelde aan archiefmateriaal en getuigenissen van deelnemers uit verschillende landen, onderzoekt het spectrum van geleefde geschiedenis en historische amnesie, de effecten van woorden en de betekenis van acties, en de mogelijkheid tot herdenking. Doorheen een reeks personages, ideeën, beelden en uitspraken die het gefragmenteerde karakter van de tijd weergeven, rijmt My Revolution Is Better Than Yours de complexiteit van ’68 met de situatie vandaag. Zijn revolutionaire idealen enkel goed voor de vuilnisbak van de geschiedenis en de marketingslogans van grote bedrijven? Of zijn ze nog relevant voor onze ervaring vandaag

Credits

CONCEPT, TEKST, REGIE & CHOREOGRAFIE SANJA MITROVIĆ MET VLADIMIR ALEKSIĆ, JONATHAN DRILLET, MOHAMMED NOUR WANA, MARIA STAMENKOVIĆ HERRANZ, OLGA TSVETKOVA DRAMATURGIE & ONDERZOEK JORGE PALINHOS, KAREL VANHAESEBROUCK REGIE-ASSISTENTIE & ENGELSE VERTALING SINIŠA MITROVIĆ ADVIES CHOREOGRAFIE GUILLAUME MARIE SCENOGRAFIE ELODIE DAUGET KOSTUUMONTWERP ALEXANDRA SEBBAG LICHTONTWERP GIACOMO GORINI GELUIDSONTWERP VLADIMIR PEJKOVIĆ AUDIOVISUELE TECHNIEK SAUL MOMBAERTS REGIE-ASSISTENTE (STAGE) AUDREY GARY DRAMATURGISCH ADVIES MARIE VANDENBUSSCHE-CONT ONDERTITELING IVANA KLIČKOVIĆ PRODUCTIE SANJA MITROVIĆ / STAND UP TALL PRODUCTIONS IN SAMENWERKING MET CENTRE DRAMATIQUE NATIONAL NANTERRE-AMANDIERS (FR) UITVOEREND PRODUCENT CARAVAN PRODUCTION (BE) COPRODUCTIECENTRE DRAMATIQUE NATIONAL ORLÉANS (FR), CENTRE DRAMATIQUE NATIONAL LA COMÉDIE DE REIMS (FR), LA ROSE DES VENTS, SCÈNE NATIONALE LILLE MÉTROPOLE (FR) / NEXT FESTIVAL GEFINANCIERD DOOR VLAAMSE GEMEENSCHAP (BE), VLAAMSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE (BE) MET DE STEUN VAN KVS, PIANOFABRIEK MET DANK AAN RITCS SCHOOL OF ARTS (BE) EN ALLE STUDENTEN DIE DEELNAMEN AAN DE WORKSHOPS ROND HET THEMA 1968 ; SREĆKO HORVAT; BORKA PAVIĆEVIĆ EN CENTRE FOR CULTURAL DECONTAMINATION, BELGRADE (RS); UNIVERSITÉ DE PARIS VIII ; UNIVERSITÉ PARIS NANTERRE (FR) MET SPECIALE DANK AAN CAMILLE LOUIS