wo 24.03.2021 - vr 02.04.2021

Vlaemsch

24.03.2021
-
02.04.2021

Was de identiteit van kunstenaars als polyfonist Guillaume Dufay en schilder Jan Van Eyck werkelijk zo Vlaams als sommige bronnen het vandaag willen doen uitschijnen? Het is een vraag die choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui en beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck zich stellen in Vlaemsch

Ze leggen linken met het cultureel en economisch welvarende Vlaanderen van de vijftiende eeuw. Een tijd waarin voornamelijk kunstenaars de reputatie van de regio uitdroegen. De invloed van de Vlaamse polyfonisten op de muziekgeschiedenis is vergelijkbaar met die van de Vlaamse Primitieven op de schilderkunst. Niet toevallig zijn beide fenomenen een steeds weerkerende bron van inspiratie voor Cherkaoui en Op de Beeck. 

Niet vanuit romantisch nationalisme, maar omwille van de frappante parallellen tussen het kunstenaarschap toen en vandaag, voelen deze hedendaagse kunstenaars zich verbonden met de protagonisten van vijf eeuwen geleden. De fiamminghi, zoals kunstenaars afkomstig uit de Nederlanden werden genoemd, stonden bekend als innovatieve, vrije geesten, die zich niet binnen grenzen lieten vangen. Ook zij schuwden het experiment niet, ze werkten internationaal en stonden open voor exotische invloeden. 

Polifonist Dufay, de bastaardzoon van een priester, reisde op jonge leeftijd reeds veel. Hij studeerde eerst in Frankrijk waarna hij pendelde tussen het Italiaanse en Bourgondische hof. Hij groeide uit tot een van de grootste Vlaamse componisten van de vijftiende eeuw en was een veelgevraagde vedette. Net zoals Jan van Eyck die tijdens zijn leven wellicht de beroemdste schilder van Europa was en al vroeg te boek stond als de uitvinder van de olieverfschilderkunst. Hij werd voor het eerst Meester genoemd aan het hof van Jan van Beieren, Graaf van Holland in Den Haag. Pas na de dood van zijn broodheer vestigde hij zich in Brugge, waar hij hofschilder van Filips de Goede werd. In die periode produceerde hij weinig omdat hij vaak op diplomatieke missie werd gestuurd. Reizend hield hij de vinger aan de pols van de nieuwste artistieke ontwikkelingen die een weerklank vonden in zijn eigen werk. 

Sidi Larbi Cherkaoui en Hans Op de Beeck gaan op zoek naar die pluralistische identiteit, ontstaan uit een smeltkroes van invloeden, en zetten in op een nieuwe renaissance. Een esthetisch, filosofisch manifest van twee hedendaagse ‘Vlaamse Meesters’. 

In 2018 werkten Cherkaoui en Op de Beeck voor het eerst samen aan Stoic, het sluitstuk van de trilogie die Cherkaoui voor de Göteborgs Operans Danskompani maakte. De vormtaal van Hans Op de Beeck bleek naadloos aan te sluiten bij het bewegingsjargon van Sidi Larbi Cherkaoui, en omgekeerd. Na deze eerste artistieke ontmoeting ontstond – uit gedeelde interesses en standpunten – een ruwe schets voor de nieuwe creatie Vlaemsch. De Munt en KVS slaan de handen in elkaar om Vlaemsch een podium te geven: een prestigieuze samenwerking in het kader van Troika. 

Credits

REGIE & CHOREOGRAFIE / MISE EN SCÈNE & CHORÉGRAPHIE / DIRECTION & CHOREOGRAPHY Sidi Larbi Cherkaoui DECORONTWERP / CONCEPTION DÉCOR / SET DESIGN Hans Op de Beeck
Cookies
KVS maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Lees onze privacyverklaring