vr 26.03.2021 20:30

Between Lands

KVS, Emilia Romagna Teatro Fondazione, Faraway Festival / Comédie de Reims, Teatro Calderon de Valladolid, Onassis Foundation, Centro Dramatico São João de Porto
26.03.2021
20:30

De democratie staat mondiaal onder druk en populisme scheert hoge toppen. Fake news, het verspreiden van haat en leugens via sociale media en inmenging in buitenlandse verkiezingen… Het gebeurt vaker en vaker, en ongegeneerder dan ooit. Hoe ziek is onze democratie écht? En wat kunnen we eraan doen?

Om daar achter te komen startte KVS, samen met vijf internationale partners uit evenveel grote Europese steden, het project Between Lands op. Elk theater vaardigt een auteur af en in elke stad gaan vervolgens werk- en discussiesessies door. Aan het eind van dat boeiende traject schrijft elke auteur een kort theaterstuk over democratie. In elk land wordt de verzameling van al die stukken, in de eigen taal, in een verrassende vorm, door een plaatselijke regisseur geënsceneerd. Wat dat zal geven, blijft nog een verrassing. Punk- of pop-uptheater waarvan de ontmoeting tussen Europese schrijvers, acteurs en regisseurs de motor is.

De deelnemende auteurs zijn alvast niet van de minsten: 

Voor KVS wordt auteur RACHIDA LAMRABET het veld ingestuurd. Lamrabet debuteerde met Vrouwland waarmee ze terstond de Debuutprijs won. Daarna volgde de verhalenbundel Een kind van god. Naast haar romans viel ze op door haar gedurfde standpunten, essays en toneelteksten. Zo schreef ze o.a. de toneelteksten Belga en De handen van Fatma. Op vraag van KVS en het Goethe instituut schreef ze het scenario van Deburkanisation. Door dit filmpje kwam ze in het oog van een mediastorm terecht, met haar ontslag als juriste bij Unia tot gevolg. Als reactie schreef ze het essay Zwijg Allochtoon. In 2018 publiceerde ze de roman Vertel het iemand. Recent won Lamrabet de tweejaarlijkse Cultuurprijs KULeuven en sleepte ze de Vlaamse Cultuurprijs Ultima voor Letteren in de wacht. 

Het Franse FARaway Festival/ Comédie de Reims vaardigt CHARLOTTE LAGRANGE af. Deze regisseuse en schrijfster maakt deel uit van het theatergezelschap La Chair du Monde. Ze schreef onder meer de theatertekst Désirer tant (2018) waarin ze een fresco van drie generaties vrouwen schetst, met hun persoonlijke verlangens ten opzichte van het sociale keurslijf. Die spanning tussen grote en kleine verhalen komt vaak terug in haar werk, waarin ze de politieke realiteit onderzoekt en in vraag stelt. 

Het oog van de Italiaanse Emilia Romagna Teatro Fondazione viel op PIER LORENZO PISANO, een schrijver en theater-en filmregisseur. Geen onlogische keuze: met zijn kortfilm Così in terra werd hij in 2018 geselecteerd voor het Filmfestival van Cannes. En ook met zijn theaterteksten viel hij reeds enkele malen in de prijzen: zo kreeg hij onder meer de Premio Hystrio voor Fratelli in 2016 en de Premio Riccione-Tondelli voor Per il tuo bene in 2017. 

De Spaanse auteur JOSÉ MANUEL MORA behaalde een diploma als drama-auteur en richtte in Madrid Draft.inn op, een onderzoeksplek gericht op internationale creaties, waarvan hij artistiek directeur is. Daarnaast organiseert hij de Spaanse edities van het FRINGE-festival en schrijft hij voor Peeping Tom. Zijn werk kenmerkt zich door een interdisciplinaire schrijfstijl. Hij werd voor Between Lands aangebracht door Teatro Calderon de Valladolid. 

LENA KITSOPOULOU is een Griekse actrice, schrijfster en regisseuse. In 2007 won ze de debuutprijs DIAVAZO voor haar kortverhalenbundel Nichterides. Ze maakte producties voor Onassis Foundation en Theatro Technis in Athena, maar ook in Duitsland en Groot-Brittannië werd haar werk op de bühne gebracht. Voor Athanasios Diakos won de Griekse in 2013 de Internationaler Autorenpreis op de Heidelberger Stückemarkt. Typerend voor het werk van Kitsopoulou is de combinatie van een hedendaagse vorm met Griekse klassieke elementen zoals de Griekse mythologie en stadsmuziek rebetika. 

Het Centro Dramatico São João de Porto koos voor de Frans- Portugese auteur MICKAËL DE OLIVEIRA. Hij schrijft sinds 2004 voor theater en richtte in 2008 het Coletivo 84 op, een structuur waarin hij schrijft en ensceneert. In 2007 werd hij bekroond met de Nova Dramaturgia Maria Matos-prijs voor de theatertekst O que é teu entregou aos mortais. Zijn werk was al te zien in Frankrijk, België, Zwitserland en Noorwegen. Daarnaast is hij artistiek directeur van het project Encontros de Novas Dramaturgias Contemporaneas dat hedendaagse Portugese en internationale dramaturgie onder de aandacht brengt. 

Credits

TEKST / TEXTE / TEXT Rachida Lamrabet (BE), Pier Lorenzo Pisano (IT), José Manuel Mora (ES), Charlotte Lagrange (FR), Mickaël de Oliveira (PT), Lena Kitsopoulou (GR) ORGANISATIES / ORGANISATIONS KVS, Emilia Romagna Teatro Fondazione, FARaway festival / Comédie de Reims, Teatro Calderon de Valladolid, Onassis Foundation, Centro Dramatico Sao Joao de Porto
Cookies
KVS maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Lees onze privacyverklaring