KVS

Root(s)(ed): first edition

Aurélie Disasi / KVS
za 30.10.2021 14:00 - 17:00
KVS, Brussels
KVS BRAZZA
30.10.2021
14:00 - 17:00
Voorbij

Voor de eerste editie van de Root(s)(ed) after talk nodigen we panelleden uit om samen ruimte te maken en in te nemen. We luisteren niet alleen, maar onderzoeken, deconstrueren en reconstrueren de manier waarop hun verhalen worden gebracht. Hoe vertellen deze verschillende vormen van taal via dans en spiritualiteit het persoonlijke en het gemeenschappelijke? Op welke manieren kunnen we de ongebruikte talen van ons lichaam en onze geest via dans en tradities opnieuw tot leven wekken?

Deze eerste editie van Root(s)(ed) is gelinkt aan de dansvoorstelling Aro Ilè, een voorstelling over veerkracht, over de poëzie van de ziel en hoe je via dans thuis kunt komen bij jezelf. Via mythe en dans reist Awoulath Alougbin over continenten en terug in de tijd op zoek naar de kosmische wortels van de mensheid, die universele plek waar we allemaal thuis kunnen komen.

Voor deze after talk kunnen zich maximum 50 mensen inschrijven. Dit betekent dat je niet in het bezit moet zijn van een Covid Safe Ticket.

Programma

Artist talk met Koffi Kôkô, Awoulath Alougbin en de muzikant van Aro Ilè: Angelo Moustapha

Danser en choreograaf Koffi Kôkô wordt erkend als een van de oprichters en meest prominente vertegenwoordigers van de hedendaagse Afrikaanse dansscène. Kôkô woont en werkt in Benin en Frankrijk en werd geboren in Benin, West-Afrika, waar hij opgroeide met een diepe verbondenheid met de animistische religie van zijn land. Deze band voedde van meet af aan Kôkô’s artistieke belangstelling voor een dansvorm die door zijn inwijdende en ritualistische karakter, de basis vormen van zijn perceptie en recreatie van de hedendaagse dans- en theatercultuur.

Deze symbiose vindt zijn weerklank in Koffi Kôkô’s samenwerking met de grootste vertegenwoordigers van de westerse dans en theater. Namen als Pierre Doussaint, Bruno Boêglin, Shiro Daimon en Yoshi Oida, Gabriel Gbadamosi, de flamencodanseres Mari Carmen Gracia en Peter Badejo behoren tot zijn partners. Hij werkt ook samen met Ismael Ivo, met wie hij ‘Les Bonnes’ naar Jean Genet creëerde, geregisseerd door Yoshi Oida. Deze voorstelling werd vervolgens met groot succes opgevoerd in Berlijn, Wenen, Londen, Parijs en Sao Paolo en Seoul. In 2003 kreeg het in Londen de Time Out Prize voor de beste productie van het jaar. In 2004 en 2005 was Koffi Kôkô artistiek directeur van het International In Transit Festival in het Huis van Wereld Culturen in Berlijn.

Zijn meest recente soloproductie La Beauté du diable ging in première op het Internationaal Festival van Fribourg Jullietdanse (juni 2011). In december werd The Devil’s Beauty gepresenteerd in Sao Paulo, Brazilië. In 2012 en 2013, werd dit stuk gepresenteerd in verschillende festivals: La Biennale di Venezia Danza in Venetië, Cena Contemporânea Festival Internacional de Teatro in Brasilia en ImPulsTanz in Wenen, in Tanzhaus NRW, Düsseldorf, de Akademie der Künste in Berlijn en het Festival Torinodanza in Turijn, Italië.

Koffi Kôkô’s internationale reputatie strekt zich ook uit tot zijn onderwijswerk in Europa, Afrika en de Verenigde Staten.

 

Artist talk met Chris Lange & Kopano Maroga

Chris Lange (zij/haar) beoefent dancehall en is een activiste voor straatcultuur. Ze werkt al enkele jaren in de artistieke en culturele sector, waar ze haar talent voor evenementenplanning en -productie heeft aangescherpt binnen verschillende organisaties, zoals Timiss. Haar werk draait om de noties van gemeenschap, warmte en duurzaamheid.  

Kopano Maroga (hen/hun) is performancekunstenaar, schrijver en cultureel werker. Hen woont momenteel in Brussel en werkt als curator en gast-dramaturg in Kunstencentrum Vooruit in Gent. Hun poëziedebuut, Jesus Thesis and Other Critical Fabulations, werd door uHlanga press uitgebracht in december 2020. Kopano gelooft sterk in de kracht van liefde als een massaverenigingswapen. 

Extra

Als aanvulling op deze artist talk kan je die avond ook gaan kijken naar de double bill BULLY - Because You Loved Loathing Yourself van Tomas Ntamashimikiro en Le Vide van Les Mybalés.

In 2018 startte Tomas een vooronderzoek rond het thema pesten. Vandaag draait BULLY rond het idee: wat als we depressie zien als een vorm van onszelf pesten? Begeleid door de muziek van een jazzmuzikant, muziekproducer en een r&b-vocalist, toont hij de hele mentale reis. Van het diepte- tot het hoogtepunt, de vicieuze cirkel van zelfhaat en schuldgevoelens. Hoe kan je de cirkel doorbreken?