© Danny Willems

Coloured Swans

In mei 2020 presenteert Moya Michael je de derde van haar betoverende Coloured Swans-voorstellingen: Harriet's ReMix. Voor deze nieuwe creatie zoekt ze de inspiratie op in o.a. Lagos (Nigeria), vormen van spiritualiteit en de stem van jong Afro-Belgisch talent. Op vraag van de KVS-redactie licht Moya Michael een tipje van de sluier.

Met Harriet’s ReMix werk je aan het derde deel van de reeks Coloured Swans. In het eerste deel dans jij zelf, voor het tweede werkte je samen met danser David Hernandez, en nu kies je voor de drie jonge artiesten Loucka Fiagan, Oscar Cassamajor en Milo Slayers. Welke filosofie schuilt achter deze samenwerkingen?

“Ik zie het als een ‘paraplu’-concept. Ik wilde een reeks solo’s creëren, waarbinnen we rond bepaalde thema’s, ideeën, concepten en verhalen werken die we onder één ‘paraplu’ samenbrengen. Daarom nodig ik artiesten uit met diverse achtergronden en uit verschillende disciplines om werkwijzen en verhalen uit te wisselen. Om zo de complexiteit van onze ervaringen bloot te leggen, ze te verweven met elkaar en in een overkoepelende creatie te laten culmineren, waarbij elke ontmoeting leidt tot een nieuwe solo.”

Welke richting wil je graag uit met deze derde solo?

“Dat staat nog niet volledig vast. Op dit moment ben ik nog vanalles aan het uitzoeken. Wat ik wél weet is dat de solo rond de toekomst zal draaien. De toekomst van de toekomst van onze toekomst! De laatste twee solo’s behandelden afkomst, de erfenis van onze voorouders, het verleden, ... Met dit werk wil ik de spots richten op de toekomst, in relatie met het verleden en heden. Ik werk samen met drie ar- tiesten, dus misschien wordt het deze keer helemaal geen solo...”

Waarom koos je specifiek voor deze drie jonge artiesten van Belgo-Afrikaanse afkomst?

“Om het met Nina Simone’s woorden te zeggen: omdat ze “young, gifted and Black” zijn. Daarenboven zijn zij de toekomst en maken ze elk afzonderlijk werk dat verfrissend, uitdagend en punk is, mét Afro- highlights. Ik weet dat zij mijn esthetiek op scherp zullen stellen en dat ik veel van hun toekomstvisie kan leren. En ik hoop dat ook zij nieuwe manieren zullen ontwikkelen om hun creativiteit te uiten. Maar vooral: deze jonge artiesten zijn de stemmen die we vandaag nodig hebben, die we helaas niet genoeg horen. Of misschien luisteren we gewoon niet goed genoeg?”

In februari trek je naar Lagos, samen met de drie artiesten en KVS-stadsdramaturg Tunde Adefioye. Waarom is deze reis belangrijk voor je nieuwe creatie?

“In eerste instantie zouden we naar Lagos trekken voor het festival danceGATHERING. Toen bedacht ik me dat het goed zou zijn om als team naar Ni- geria te trekken en onszelf daar helemaal onder te dompelen. Het is voornamelijk een researchreis. Met Harriet’s ReMix willen we dieper ingaan op bepaalde thema’s waaronder ook spiritualiteit. Zo zijn we allemaal erg geïnteresseerd in ‘Ifá’. Ifá is een Yoruba-religie en een verafgodingssysteem dat als voedingsbodem diende voor andere spirituele vormen zoals Candomblé, Santería en Voodoo. We willen ons verdiepen in deze spirituele ‘staat van zijn’ en zien waar ons dat brengt voor de voorstelling.”

Cookies
KVS maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Lees onze privacyverklaring