© Sophie Feyder

Commonplace: online expo

Naar aanleiding van de voorstelling Dear Winnie, presenteren we de foto-expo COMMONPLACE. Deze online expo is een denkbeeldige conversatie tussen twee zeer verschillende Zuid-Afrikaanse familiefoto-archieven en kan je bekijken op 247.kvs.be

Het eerste archief ontstond in 1850 en is het album van een witte landbouwersfamilie (de Fyvie-Drummond collectie), opgebouwd over verschillende generaties heen. Het tweede archief bundelt het werk van twee zwarte fotografen, Ronald en Thorence Ngilima, vader en zoon, die hun fotografiediensten aanboden aan de stedelijke, coloured en Indische inwoners van een kleine stad in de buurt van Johannesburg tijdens de jaren 50 en 60.
 
De mensen op de foto’s hebben elkaar hoogstwaarschijnlijk nooit ontmoet en toch komt er een creatieve dialoog tot stand tussen de collecties. Er ontstaan onverwachte visuele connecties die de verschillende manieren waarop levens die geleefd worden in verschillende tijden en plaatsen met elkaar doen resoneren. Deze juxtapositie pretendeert het politieke niet te overstijgen maar werpt een licht op de onopvallende dagelijkse details die van het politieke iets diep persoonlijk maken.
 
Sophie Feyder werd geboren in Brussel en groeide op in New York en Luxemburg. Na een master in politieke wetenschappen in Parijs verenigde ze uiteindelijk haar interesse in fotografie en in Afrikaanse geschiedenis in een proefschrift over zwarte populaire fotografie in Johannesburg. Ze ontmoette Farrell Ngilima tijdens haar eerste veldwerkreis naar Johannesburg in 2008. Hun samenwerking rond zijn grootvaders fotografiecollectie was een belangrijk deel van haar PhD research aan de Universiteit van Leiden. Haar thesis “Portretten van veerkracht: schrijven aan een socioculturele geschiedenis van een zwarte Zuid-Afrikaanse locatie aan de hand van de Ngilima-fotografiecollectie. Benoni, ‘50- ‘60’”, onderzoekt hoe private fotografie-archieven ingezet kunnen worden als een geloofwaardige historische bron. Feyder argumenteert dat werken met de Ngilima-collectie haar toeliet om aan een ander soort geschiedschrijving rond zwarte gemeenschappen te doen: een geschiedenis die gefocust is op kleine alledaagse gebaren die wijzen op veerkracht binnen de context van de apartheid. Haar proefschrift behandelt thema’s zoals ontspanning en consumptie, het ontstaan van een stedelijke jeugdcultuur en de rol die interieurs spelen om een zekere respectabele en moderne identiteit te laten gelden. Ze ontving haar doctoraatsgraad cum laude aan de Universiteit van Leiden in mei 2016. Momenteel woont Feyder in Brussel en is ze medeoprichter van Critical Narratives, een creatief agentschap dat onderzoekt hoe men academia kan combineren met visuele verspreidingsmiddelen. 

Heeft u interesse in het boek, stuur dan een mailtje naar sophie@margins.be

Cookies
KVS maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Lees onze privacyverklaring