© Gaëtan Chekaiban

Kunst, kunst en meer kunst! Kunstenfestivaldesarts

Let Us Believe in the Beginning of the Cold Season

In haar derde solo bezingt KVS-gezicht Sachli Gholamalizad de vrouwen die met hun woorden de wegen van haar moeder en grootmoeder hebben geboetseerd. Twee baanbrekende Iraanse kunstenaressen, Googoosh en Forough Farrokhzad, vormen zo het vertrekpunt voor een betoverend onderzoek naar wat het betekent om vandaag als vrouw te leven. Beiden creëerden en creëren – de ene via de popscène, de andere via poëzie – vanuit hun vrouw-zijn een geheel nieuwe realiteit voor generaties mannen en vrouwen binnen en buiten Iran. Hun woorden verbeeldden verboden werelden en lieten vrouwen terug thuiskomen in hun lichaam. Het is die erfenis die Sachli samen met hedendaagse feministische stemmen verweeft tot een mijmerende, gelaagde muzikale performance.

 

 

Pillow Talk

Begüm Erciyas werkt in haar performances met de kracht van de stem en de daad van het spreken. Na het succesvolle Voicing Pieces brengt ze dit jaar een nieuwe creatie die zich richt op de ervaring van de stem als autonoom medium. Want hoewel we er onze persoonlijke overtuigingen en gevoelens mee uitdrukken, blijven we in het digitale tijdperk vaak in twijfel over wie spreekt: een persoon of een machine?

 

In Pillow Talk wisselen die bevreemding en overtuiging elkaar voortdurend af. Verspreid over een heuvelachtig landschap maakt het publiek contact met een virtuele entiteit. Een kunstmatige stem functioneert als een bemiddelaar, een gesprekspartner en een spiegel. Terwijl gesprekken woord voor woord worden opgebouwd, indrukken worden gedeeld, dutjes worden gedaan en de tijd verstrijkt, nodigt Pillow Talk je uit om een intieme relatie aan te gaan met het niet-menselijke.

 

 

Congo

Na zijn veelbesproken performance Banataba, in de schaduw van het AfricaMuseum in Tervuren vorig jaar, brengt Faustin Linyekula de ontstaansgeschiedenis van Congo onder het licht.
“Er bestaat niet zoiets als Congo. Er is slechts een rivier en het grote woud.”

 

Hiervoor werkt de gerenommeerde choreograaf samen met de Franse auteur Eric Vuillard die met Congo (2012) een gelauwerd boek schreef over de totstandkoming van de Congolese staat. Opmerkelijk aan het relaas is dat het wordt verteld door enkele beruchte kolonisten, onder wie ontdekkingsreizigers Henry Morton Stanley, Charles Lemaire en folteraar Léon Fievez.

 

Voor de performance Congo brengt Linyekula de tekst van Vuillard in dialoog met actueel dansmateriaal en immersieve geluidsopnames. Zo verbindt hij de bloederige geschiedenis met de traumatiserende gevolgen ervan voor vele Congolezen vandaag en reconstrueert hij een land(schap) waaraan je je als toeschouwer niet kan onttrekken.