BLIND / Hendrickx Ntela & Pierre Dexter Belleka
« Zijn wij, in een wereld waarin we denken vrij te zijn, waar alles normaal lijkt en waar elk gebaar vluchtig wordt, vrij om zelf te denken? »
Uit hun uitwisselingen rond elkaars culturen, constateerden Hendrickx Ntela, immigrant van de tweede generatie in Europa, en Pierre Dexter Belleka, verbannen na een dictatuur, het cyclische karakter van de Geschiedenis.
Respectievelijk geboren in België en Liberia, vonden de twee dansers/choreografen elkaar in hun liefde voor de krumpcultuur. Doordrenkt van spiritualiteit, functioneert krump als een uitlaatklep voor hun emoties. Het duo analyseert de impact van politieke conflicten op de bevolking. Hun conclusie is eenduidig : politiek discours speelt een primordiale rol bij het verlies van kritisch denkvermogen van mensen.
Hieruit ontstond de inspiratie voor BLIND, een creatie die de bewuste en onbewuste blindheid van burgers aan de kaak stelt, gevoed door een systeem dat verwachtingen voortbrengt die niet in te lossen vallen.
Vijf dansers, samengebracht door de krumpcultuur en uit België, Spanje, Frankrijk en Senegal, worden met eenzelfde verhaal geconfronteerd, op verschillende plaatsen in de wereld. Elk personage, met zijn eigen verhaal, reageert op zijn eigen manier op het discours van de gevestigde orde.
BLIND stelt de bewuste en onbewuste blindheid van burgers aan de kaak, gevoed door een systeem dat verwachtingen voortbrengt die niet in te lossen valt. De uitdrukking van blindheid ligt aan de grondslag van de creatie, de bewegingstaal is het resultaat van improvisaties van de dansers rond die specifieke beperking. Het gaat om de afwezigheid van keuzes die we ondergaan als individuen. De maatschappij wordt gezien als een systeem waaraan men zich onmogelijk kan onttrekken. Vrijheid is een illusie. We doen elk ons ding, op onze eigen manier, als radertje in een gecontroleerde machine, waaraan we proberen te ontkomen zonder hiervoor de sleutels in handen te hebben. De dansers repeteerden met blinddoeken om, om zo hun andere zintuigen te versterken, met aanraking als sleutelelement van het stuk.
De choreografen trachten verschillende vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid in reactie op deze systemen weer te geven, ieder via hun eigen cultuur én via hun gemeenschappelijke cultuur, krump. De performance van Hendrickx Ntela en haar mede-performers voelt als een bijna hervonden vrijheid, een tegenreactie op een belemmerende maatschappij waarvan Europa, dat vaak wordt gezien als een rijk van vrijheid, een afspiegeling is. Voor mensen met andere origines zijn de barrières talrijk en de besluitvormers almachtig. Wie levert visa en paspoorten af? Op basis van welke criteria? Zullen ze ons recht op vrijheid geven?