MAKERSDAG
Tijdens deze makersdag neemt een generatie startende makers KVS over. Bezoekers maken kennis met verrassend work in progress dat jong en in de maak is, maar zich graag al eens toont aan een publiek. De toonmomenten vinden plaats van de namiddag tot avond, waarbij je alle werken achtereenvolgens kan zien. Laat je onderdompelen in een generatie aanstormend talent en ontdek wat de toekomst van de podiumkunsten in petto heeft!
Met werk van:
Pierre Bastin (hij/hem)
Pierre is geboren in 1998 in Verviers (Wallonië) en woont momenteel in Brussel. Hij studeerde aan de De! Kunsthumaniora in Antwerpen voordat hij verder studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen waar hij in 2020 afstudeerde. Tijdens het laatste jaar van de opleiding kreeg hij de kans om als understudy deel te nemen aan de creatie van Jan Martens' stuk 'Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones' en nam deel uit aan de tournee. In 2020 was Pierre ook medeoprichter van het collectief Sidewards. Uit hun samenwerking zijn verschillende projecten voortgekomen: verschillende dansvoorstellingen en twee edities van Founteinfest, een festival over vrouwelijk genot. Pierre werkte ook mee aan de creatie van Tuur Marinus' nieuwste stuk 'Th lng gdby'. Verder werkte hij in 2023 samen met Vera Tussing in de restaging van 'The palm of your hand' en sluit aan de cast van 'Exit above' van Rosas/ Anne Teresa de Keersmaker. In zijn eigen werk is Pierre geïnteresseerd in de link tussen geheugen en beweging, vooral in hoe mensen, dansers en performers verbonden kunnen worden met behulp van persoonlijke herinneringen. Met een groot hart voor milieu en landbouw wil hij ook ecologie en milieurechtvaardigheid toegankelijker en begrijpelijker maken binnen de (culturele) wereld. Na het maken van 'After all', een solovoorstelling over deze onderwerpen, werkt hij momenteel samen met Isabella Arboleda aan een nieuw duet, waarin hij noties rond ecologie en natuur verder onderzoekt. Pierre wordt momenteel ondersteund door 'Bal special', een Luikse vzw. Daar werkt hij samen met jongeren van 12 tot 18 jaar rond dans, beweging en zelfexpressie.
Arthur Decock (hij/hem)
Arthur (1998) studeerde in 2020 af van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen als Master in het Drama. Sindsdien is hij volop op zoek – naar wat weet hij niet precies, maar er wordt gezocht. Sinds 2020 is hij kernlid van werkgroep The Gap onder SOTA, die zich actief inzet het gat tussen het afstuderen van de kunstschool en het begin van de eigen artistieke carrière kleiner te maken voor beginnende kunstenaars. Sinds 2021 werkt hij aan VIERLUIK, een reeks abstracte monologen die de vier fundamentele emoties van de mens in alle volledigheid op het podium wil zetten.
Carla Parcianello (zij/haar)
Carla Parcianello is een Italiaanse professionele danseres. Ze verblijft in België (Leuven). Ze heeft een achtergrond in urban dance en specifiek stijlen als Whacking, UK Jazz en House Dance. Ze studeerde bovendien eerste beginselen van hedendaagse dans, onder andere Gaga en Flying Low en ook Butoh. In de voorbije jaren bleef ze actief in de wereld van ‘urban dance battle’ en won prijzen op internationale dansfestivals. Na haar aankomst in België, in 2022, bleef ze haar bewegingsonderzoek verderzetten door haar Urban Dance achtergrond helemaal om te gooien naar een abstracte taal die ze dan uitbreidde in de richting van theater en performance. Haar praktijk omvat ook tekenen en schilderen, wat gebruikt wordt als documentatie voor haar bewegingspraktijk. Recent leidde de interesse in choreografie haar naar de creatie van haar solo werk ‘Capricciosa’, die steun kreeg van Mestizo Arts Platform, Fabuleus en Ballet du Nord CCN & Vous! In 2023 realiseerde ze het project ‘Crude Studies: A Series of Improvised Performances’, wat dient als documentatie en archief voor haar ontwikkeling als kunstenares in de loop van één jaar. Naast haar praktijk als choreografe is Carla ook lesgever. Ze integreert haar ervaringen in verschillende velden om zo een authentieke praktijk op te bouwen, gegrond in haar persoonlijke visie. Haar werk bevraagt gevestigde manieren van doen in haar persoonlijk werk, maar ook in haar werk als docent en curator.
Mimi Wascher
Mimi Wascher is podiumkunstenaar (voornamelijk dans) en maker en werkt op het snijvlak van beeldende en podiumkunsten. Ze begon haar studies in Nederland aan de Fontys Hogeschool en studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Als freelance kunstenaar werkte ze samen met Théo Mercier en Steven Michel, Guy Nader en Maria Campos, en het Belgische dansgezelschap tout petit.
In haar eigen werk analyseert Mimi de verschillende omstandigheden waarin haar lichaam zich bevindt. Vanuit een feministische filosofie probeert ze ruimte te creëren voor de complexiteit van de betekenis die een lichaam en zijn handelingen kunnen hebben. Terwijl ze gebruik maakt van haar brede fysieke achtergrond, breidt Mimi haar onderzoek uit door scenografische elementen toe te voegen en technieken van objectmanipulatie te onderzoeken die leiden tot poëtische en vaak humoristische situaties.
Een ander belangrijk onderdeel van Mimi's werk zijn de lopende samenwerkingen met danskunstenaar Anne-Lene Nöldner, architect Riham El Moazen en multi-media kunstenaar Ruben Mardulier.
Platform In De Maak heeft als organisatie de missie om ruimte te maken voor presentatie, ontwikkeling en noden van startende podiumkunstenaars. Gedurende achttien maanden is de gehele artistieke werking een collectieve verantwoordelijkheid van achttien nieuwe makers, die zich op een horizontale manier met elkaar en met het kunstenveld verbinden vanuit het principe ‘wie organiseert, presenteert’. Op die manier bouwt het Platform aan een solidair en duurzaam kunstenveld.
Wil je kennis maken met nog meer nieuw werk?
In 2025 organiseert Platform In De Maak in samenwerking met STUK en OPEK een festival in Leuven waar het finale werk van zeventien makers te zien zal zijn. Blijf op de hoogte via hun website.