© Danny Willems
vr 13.11.2020 - za 05.12.2020

Metamorphoses

13.11.2020
-
05.12.2020

Tweeduizend jaar geleden pende de Romeinse dichter Ovidius zijn meesterwerk Metamorfosen neer. Een fantastisch boek vol mysterie. Tegelijkertijd een verhalenbundel waarin vrouwen en nimfen opgejaagd worden door mannen. Ze verliezen hun stem en veranderen in stenen, water, dieren, …. 

Manuela Infante vertrekt voor haar nieuwste creatie vanuit de vraag: hoe wordt het concept ‘mens’ in deze verhalen opgebouwd? Waarom wordt de natuur als een apart domein beschouwd? En waarom worden vrouwen zo makkelijk opzijgeschoven en verbannen naar die gekunstelde ‘andersheid’ of wildernis? Door een ‘andersheid’ uit te vinden en vrouwen er inherent mee te verbinden, wordt het ‘humane’ afgebakend tot een geprivilegieerde plek voor mannen. Het mag dan ook niet verbazen dat vandaag alt-right-groeperingen deze klassieke verhalen vereren en claimen als gedragscode voor de 21e-eeuwse moderne man. 

Infante onderzoekt hoe de grens tussen het humane en het non-humane wordt gefabriceerd, om die vervolgens te slopen. Want is dat onderscheid juist niet de kern van de argumentatie van mensen – witte mannen – om anderen te labelen en vervolgens te koloniseren? Om hetgeen dat anders is uit te buiten en te normeren? Of het nu om de kolonisatie van vrouwen gaat, of van mensen van kleur, dieren of natuur? Als een vampier zuigt Infante het bloed uit deze gedateerde, geconstrueerde categorieën, en verkent zo nieuwe manieren om vandaag met klassieke teksten om te gaan.

De nieuwe voorstelling Metamorphoses kan het best omschreven worden als een ‘noise play’: alle stemmen worden live op het podium vervormd. In de betoverende soundscape die zo ontstaat, is de stem geen uitdrukking van een menselijke handeling maar eerder een boven-menselijk ding. Een stem is iets dat we aan de wind ontlenen en dat het humane en het non-humane verweeft in oneindige vormen van buikspreken, refreinen en echo’s, zonder ooit echt aan iets of iemand toe te behoren.  

Manuela Infante is een wereldvermaarde Chileense theatermaakster, bekend bij het KVS-publiek van haar vorige stuk Estado Vegetal. Ze werkt reeds geruime tijd rond het non-humane. Daarnaast deelt ze een fascinatie voor Ovidius met Michael De Cock (artistiek directeur van KVS), die zelf reeds verschillende bewerkingen van de klassieke verhalen maakte.

Credits

REGIE / MISE EN SCÈNE / DIRECTION Manuela Infante ORIGINELE TEKST / TEXTE ORIGINAL / ORIGINAL TEXT Ovidius CONCEPT & DRAMATURGIE Manuela Infante TEKST ADAPTATIE / TEXTE ADAPTÉ / TEXT ADAPTED BY Michael De Cock & Manuela Infante MUZIEK & GELUIDSONTWERP / MUSIQUE & CONCEPTION DU SON/ MUSIC & SOUND DESIGN Diego Noguera ARTISTIEK ASSITENT & KOSTUUMONTWERP / ASSISTANTE ARTISTIQUE & CONCEPTION COSTUMES / ARTISTIC ASISTANT & COSTUME DESIGN Dina Dooreman MET / AVEC / WITH Hannah Berrada, Luna De Boos, Jurgen Delnaet SCENOGRAFIE & LIGHT ONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRE & SCÉNOGRAPHIE / SET & LIGHTING DESIGN Andrés Poirot VISUAL DESIGNER / DESIGNER VISUELE Pablo Mois LICHTTECHNIEK / TECHNIQUE LUMIÈRES / LIGHT TECHNICS Dimi Stuyven GELUID / SON / SOUND Steven Lorie AUDIOVISUELE TECHNIEK / TECHNIQUE AUDIOVISUELLE / AUDIOVISUAL TECHNICS Gert Vanhyfte, Pier Gallen KLEEDSTER / COSTUMIÈRE/ DRESSER Nancy Colman TONEELMEESTER / REGIE DE PLATEAU / STAGE MANAGER Lieven Symaeys PRODUCTIELEIDING / DIRECTEUR DE PRODUCTION / PRODUCTION MANAGER Tanja Vrancken PRODUCENT / PRODUCTRICE / PRODUCER Carmina Infante VERTALING / TRADUCTION / TRANSLATION Anne Vanderschueren (FR) BOVENTITELING / SURTITRAGE / SURTITLING Inge Floré PRODUCTIE / PRODUCTION KVS COPRODUCTIE / COPRODUCTION Fundación Teatro a Mil, La rose des vents - Scène Nationale Lille Métropole Villeneuve d’Ascq, Perpodium MET DE STEUN VAN / AVEC LE SOUTIEN DE / WITH THE SUPPORT OF de Vlaamse Overheid, Région Hauts-de-France, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Cookies
KVS maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Lees onze privacyverklaring