Het Gezin van Paemel
Waar nog steeds gewerkt, geïntegreerd en geassimileerd moet worden, waar klassen en gemeenschappen nog altijd niet elkaars taal spreken, waar families uit elkaar worden gereten en jong en oud met getrokken messen tegenover elkaar staan over God, geloof en grond. Het gezin van Paemel in een wereld in verandering, toen – 1903 – en nu.
In 2019 kondigde SKaGeN een groots opgezet ensemblestuk aan. Het gezelschap zou voor de Vlaamse oerklassieker ‘Het gezin Van Paemel’ weer voltallig op de planken staan en voor de gelegenheid uitgebreid worden tot wel 13 acteurs.
In 2020 dreigt een virus dat plan te willen dwarsbomen. Maar dat is buiten de creatieve geesten van het theatercollectief gerekend. Acteur en theatermaker Valentijn Dhaenens gaat de uitdaging aan en speelt alle 13 personages. Tegelijkertijd. Een bravourestuk hors catégorie.
Valentijn Dhaenens reisde de afgelopen 12 jaar voor SKaGeN de wereld rond met de succesmonologen DegrotemonD, DeKleineOorlog en Onbezongen. In DeKleineOorlog ontdubbelt Dhaenens zich via schermen en gaat hij in dialoog met zijn 7 alter-ego’s.
In Het gezin Van Paemel gaat Dhaenens hierin nog een stapje verder. In elk van de vier bedrijven speelt hij een ander cruciaal personage live. De talrijke antagonisten, ook vertolkt door Dhaenens, zijn digitaal aanwezig. Voor wie er nog aan twijfelde, Het gezin Van Paemel wordt géén monoloog, maar een proeve van creativiteit in tijden van corona.
Deze versie van de Vlaamse oerklassieker vertelt echter meer dan een bravoure. Dhaenens toont ons doorheen deze enscenering een gevecht met demonen uit ons aller verleden. Hij voert een intensief gesprek met zijn erfgoed dat tevens het erfgoed van Vlaanderen is, en komt uit bij een samen-alleen zijn dat niet alleen in coronatijden erg herkenbaar is.
Wirken moet ne mensch en ni lieglupe. Akkerdjie.