KVS
© Luc Depreitere

Triptiek van het extatische lichaam

Voetvolk, Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe
za 12.02.2022 en zo 13.02.2022
12.02.2022
en
13.02.2022
  • 12.02.2022
    19:30 - 22:45
    KVS, Brussels
    KVS BOL
  • 13.02.2022
    15:00 - 18:15
    KVS, Brussels
    KVS BOL

Lisbeth Gruwez’ gevierde ‘triptiek van het extatische lichaam’ is een drieluik van de trance. Gruwez duikt diep in onze denkpatronen en onderhuidse sensaties, maar komt ook steeds weer boven water. In het voorjaar van 2022 krijg je in KVS een unieke kans om deze drie voorstellingen op één dag mee te maken.

IT’S GOING TO GET WORSE AND WORSE AND WORSE, MY FRIEND

In It's going to get worse and worse and worse, my friend geeft Lisbeth Gruwez gestalte aan het archetype van de grote orator. Eerder dan in te zoomen op de inhoud van zijn opzwepende woorden, ontmantelt ze de gepassioneerde extase waarin hij verkeert.

AH/HA

Vijf lichamen treffen elkaar op een plek zonder naam, misschien wel in het midden van de nacht. Op het ritme van de omstandigheden groeien ze langzaam naar elkaar, zoals vuilnis soms bijeen waait in een verlaten straat. Maar hun vereniging geeft hen onvermoede kracht. Ze vinden elkaar in een van de meest expressieve uitingen van de mens: de lach. Zo wordt deze ontmoeting een gevaarlijk feest van gezamenlijke extase.

WE’RE PRETTY FUCKIN’ FAR FROM OKAY

Het uitgangspunt van de voorstelling is de concrete fysiologische impact van angst. In We’re pretty fuckin’ far from okay wordt de angst als biologisch fenomeen onderzocht, niet als sociaal-cultureel verschijnsel. Niet als aangeleerd gedrag, maar als evolutionair gegroeid antwoord op de vraag "vechten, vluchten of bevriezen?" In We're pretty fuckin' far from okay staat nature boven nurture - al zijn die twee elkaars voedende vijanden. Lisbeth Gruwez – ditmaal zonder Wannes Labath – zoomt in op wat angst met een lichaam doet: ze annexeert de beklemde blik, de versnelde hartslag, de opgedreven ademhaling. Angst is volgens haar een lichaam in vervoering, herleid tot zijn instincten.

Credits

IT’S GOING TO GET WORSE AND WORSE AND WORSE, MY FRIEND VAN & MET / DE & AVEC / BY & WITH Lisbeth Gruwez ARTISTIEK ADVIES / CONSEIL ARTISTIQUE / ARTISTIC ADVICE Bart Meuleman COMPOSITIE, GELUIDSONTWERP & ASSISTENTIE / COMPOSITION, CONCEPTION SONORE & ASSISTANCE / COMPOSITION, SOUND DESIGN & ASSISTANCE Maarten Van Cauwenberghe KOSTUUMONTWERP / STYLISME / STYLING Veronique Branquinho LICHTONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRE / LIGHTING DESIGN Harry Cole & Caroline Mathieu PRODUCTIELEIDING / DIRECTEUR DE PRODUCTION / PRODUCTION DIRECTOR Anita Boels TECHNIEK / TECHNIQUE Caroline Mathieu PRODUCTIE / PRODUCTION KVS Voetvolk Vzw COPRODUCTIE / COPRODUCTION Grand Theater Groningen, Troubleyn | Jan Fabre, Theater Im Pumpenhaus, Andwhatbeside(S)Death

AH/HA CONCEPT & CHOREOGRAFIE / CONCEPT & CHORÉGRAPHIE / CONCEPT & CHOREOGRAPHY Lisbeth Gruwez COMPOSITIE & GELUIDSONTWERP / COMPOSITION & CONCEPTION SONORE / COMPOSITION & SOUND DESIGN Maarten Van Cauwenberghe PERFORMANCE Lisbeth Gruwez, Vicente Arlandis Recuerda, Anne-Charlotte Bisoux, Mercedes Dassy, Lucius Romeo-Fromm DRAMATURGIE / DRAMATURGY Bart Meuleman LICHTONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRE / LIGHTING DESIGN Harry Cole SCENOGRAFIE / SCÉNOGRAPHIE / SCENOGRAPHY Marie Szersnovicz KOSTUUMS / COSTUMES Catherine Van Bree TECHNISCH DIRECTEUR / DIRECTEUR TECHNIQUE / TECHNICAL DIRECTOR Caroline Mathieu PRODUCTIELEIDING / DIRECTEUR DE PRODUCTION / PRODUCTION DIRECTOR Anita Boels COMMUNICATIEMEDEWERKER / ASSISTANT À LA COMMUNICATION / COMMUNICATION MANAGER Sam Ecker PRODUCTIE / PRODUCTION KVS Voetvolk Vzw COPRODUCTIE / COPRODUCTION troubleyn | Jan Fabre, Theater Im Pumpenhaus, Andwhatbeside(S)Death, Tandem Arras-Douai, Les Brigittines, Rencontres Chorégraphiques Internationales De Seine-Saint-Denis, Next Festival, Dampfzentrale, Le Triangle – Cité De La Danse De Rennes, Théâtre De La Bastille, La Batie – Festival De Genève, Kvs, Le Phare – Ccn Du Havre Normandie MET DE STEUN VAN / AVEC LE SOUTIEN DE / WITH THE SUPPORT OF Kunstencentrum Nona, De Vlaamse Gemeenschap, De Vlaamse Gemeenschapscommissie & Provincie Antwerpen

WE’RE PRETTY FUCKIN’ FAR FROM OKAY CONCEPT & CHOREOGRAFIE / CONCEPT & CHORÉGRAPHIE / CONCEPT & CHOREOGRAPHY Lisbeth Gruwez COMPOSITIE, GELUIDSONTWERP & ASSISTENTIE / COMPOSITION, CONCEPTION SONORE & ASSISTANCE / COMPOSITION, SOUND DESIGN & ASSISTANCE Maarten Van Cauwenberghe PERFORMANCE Lisbeth Gruwez DRAMATURGIE / DRAMATURGY Bart Van Den Eynde REPETITOR / RÉPÉTITEUR / TUTOR Lucius Romeo-Fromm LICHTONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRE / LIGHTING DESIGN Harry Cole & Caroline Mathieu SCENOGRAFIE / SCÉNOGRAPHIE / SCENOGRAPHY Marie Szersnovicz, Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe KOSTUUMS / COSTUMES Alexandra Sebbag TECHNIEK / TECHNIQUE Thomas Glorieux KOSTUUMONTWERP / STYLISME / STYLING Lisbeth Gruwez PRODUCTIELEIDING & TOURMANAGEMENT / DIRECTRICE DE PRODUCTION & DE TOURNÉE / PRODUCTION & TOUR DIRECTOR Anita Boels COMMUNICATIEMEDEWERKER / ASSISTANT À LA COMMUNICATION / COMMUNICATION MANAGER Sam Ecker PRODUCTIE / PRODUCTION KVS Voetvolk Vzw COPRODUCTIE / COPRODUCTION troubleyn | Jan Fabre, Theater Im Pumpenhaus, Tandem Arras-Douai, Les Brigittines, Ma Scène Nationale De Montbéliard, La Batie – Festival De Genève, Kvs, Le Phare – Ccn Du Havre Normandie, Kunstfest Weimar RESIDENTIES / RÉSIDENCES / RESIDENCIES Troubleyn Jan Fabre, Arts Centre Buda, Stuk & Les Brigittines MET DE STEUN VAN / AVEC LE SOUTIEN DE / WITH THE SUPPORT OF Kunstencentrum Nona, De Vlaamse Gemeenschap, De Vlaamse Gemeenschapscommissie