KVS

Michael De Cock Solo

Michael De Cock staat eindelijk weer op de scene.

Nou, dat vindt hij zelf toch. En hij heeft iets te vertellen. Een zinderend verhaal, een daverende solo, over 1 knotsgekke tropische nacht 1 wereldberoemde vrouw, en veel te veel weed, … Net écht, maar toch gespeeld. Of niet?

Michael De Cock

Artistiek leider van KVS, Michael De Cock, is auteur, regisseur, acteur en zoveel meer. Tussen 2006 en 2016 was hij directeur van 't Arsenaal in Mechelen. Sinds seizoen 2016-2017 tekent hij het artistiek beleid uit voor KVS. 

Auteur

De publicatielijst van De Cock telt vandaag een twintigtal titels, die ook op de internationale boekenmarkt succes kennen. Later legt hij zich ook toe op het schrijven van scenario’s. Zo bewerkt hij zijn toneelstuk Achter de wolken tot een langspeelfilm, in een regie van Cecilia Verheyden. En in 2018 verovert de verfilming van zijn boekenreeks Rosie en Moussa door cineaste Dorothée Van Den Berghe de harten van vele filmliefhebbers. 

Michael De Cock publiceert geregeld in Knack, De Standaard en De Morgen. Zijn werk werd in meer dan tien talen gepubliceerd. Hij schrijft sinds een twintigtal jaren over migratie en Europa. Hij mag zich in de Vlaamse context als één van de experten op het domein beschouwen. Samen met fotograaf Stephan Vanfleteren reisde De Cock langs de grenzen van Fort Europa voor het boek Aller / Retour, dat in 2021 eveneens verfilmd wordt door Dorothée Van Den Berghe.


Regisseur - theatermaker 

Als regisseur verdient hij zijn sporen met producties als Bash (NTGent), HEDDA, De Pruimelaarstraat, De koning sterft, Drie Zusters, Dood van een handelsreiziger en Odysseus. Een zwerver komt thuis. 

Met stukken als Haven010, Febar, Saw it on television/DIDN’T UNDERSTAND en Kamyon brengt De Cock jaren terug al het thema migratie naar theater. Internationaal scoort hij met de twee projecten in de vrachtwagensetting en is er een netwerk in ontwikkeling van Istanbul over Ljubljana en Limoges, en van Antwerpen tot Londen. Ook met L'Homme de La Mancha, de voorstelling die hij in 2018 samen met regisseur Junior Mthombeni creëert, trekt hij de wereld in (o.a. Madrid en Montevideo). Verder onderhoudt De Cock, dankzij zijn achtergrond als romanist, intense contacten met Franstalige gezelschappen in Brussel, Wallonië, Frankrijk, Senegal en Canada. 

In 2019 blikt hij met gelauwerde actrice Chris Lomme terug op haar leven in de solovoorstelling Reverence. Datzelfde jaar bewerkt De Cock samen met de Spaanse regisseur Carme Portaceli Mrs Dalloway. En in in 2021 gaat het duo de uitdaging aan om Madame Bovary in een hedendaagse bewerking te brengen – én maakt regisseur Jaco Van Dormael van Bovary ook een filmversie die op Canvas te zien zal zijn op 30 april 2021. Voor de Munt bewerkt en regisseert hij in Covidjaar 2021 samen met Fabrice Murgia (Théâtre National) Der schauspieldirektor van Mozart in een bejubelde filmversie. In het najaar van 2021 werkt De Cock samen met Manuela Infante aan Metamorphoses, een eigenzinnige kijk op Ovidius, waarin ze onderzoeken hoe het concept ‘mens’ vorm krijgt. 

De pers over Alleen verbeelding kan ons redden

‘Alleen verbeelding kan ons redden is een moedig boek, zeker in de huidige anti-culturele houding van de Belgische regering maar ook van veel inwoners van het land. Er heerst een cultuur bashing. Met de verkiezingen van 2024 in het vooruitzicht, lost De Cock een imposant schot voor de boeg. 
Hij is, zoals hij beklemtoont, een van de weinigen in de huidige tendens van verrechtsing die juist inclusiviteit en diversiteit nastreven. Niet alleen naar inhoud, ook naar vorm is De Cocks publicatie opzienbarend. Het is een autobiografie en manifest ineen, een herinneringsboek en polemische krachttoer. De Cocks manifest over inclusiviteit en diversiteit in het theater is belangwekkend en moet iedereen zich ter harte nemen.’

- Theaterkrant

 

‘Wanneer MDC spreekt, wordt er in de wetstraat geluisterd.’

- HUMO ***

 

‘Wie verwacht dat ‘Alleen verbeelding kan ons redden’ van Michael De Cock, de directeur van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) in Brussel, een gortdroge uiteenzetting is over het belang van de kunsten in deze complexe tijden, komt bedrogen uit. ... Zijn insteek levert pittige discussies op over hoge en lage cultuur tussen de intellectuele theaterman en ‘koningin van de selfie’. Het zorgt voor humor en relativering en maakt dat de boodschap die De Cock wil meegeven meer dan verteerbaar is. Alleen verbeelding kan ons redden is niet het voorspelbare betoog van een Kunstpaus, maar een gloedvolle, eerlijke en soms oprecht grappige verdediging van datgene wat ons allemaal verbindt: de zoektocht naar schoonheid, ontroering en geluk..’

- Het Nieuwsblad ****

 

‘Misschien voelde De Cock de druk van de pionier: een manifest als ‘Alleen verbeelding kan ons redden’ bestaat nauwelijks in Vlaanderen. Alleen al daarom verdient dit boek een publiek: de auteur durft tenminste te provoceren en kiest een kant in netelige kwesties, zonder voor deze of gene parochie te preken. Met stevige pennentrekken schetst De Cock het theater van de toekomst: veelstemmig en veelkleurig, met veel oog voor de traditie, nooit voor één gat te vangen en hopelijk door verstandige politici verdedigd.’

- HUMO

 

‘AVKOR houdt het midden tussen novelle en essay. Het is een bevlogen, bij vlagen zelfs hilarische ode. Ik lees er een politiek pamflet in.’

- De Correspondent

Credits

Creatie & Performance Michael De Cock Scenografie Stef Depover Graphics Nour Abdo Bewegingsadvies Bahar Temiz Spreiding Saskia Liénard Productie KVS

Contact

PRESS OFFICER
Sébastien Parizel
sebastien.parizel@kvs.be
0478 92 09 82

​​(INTER)NATIONAL DISTRIBUTION & TOUR COORDINATION
​​Saskia Liénard
​​saskia.lienard@kvs.be
​​0496 55 19 92

PRODUCTION MANAGER
Catherine Vervaecke
catherine.vervaecke@kvs.be
02 210 11 57