KVS

Avila & KVS: film en theater klikken in elkaar

Dat België over heel wat filmtalent beschikt, dat staat buiten kijf. Het aanbod is zelfs zo uitgebreid dat het best overweldigend kan zijn. Om de keuze voor jou makkelijker te maken, stelde online videoplatform Avila een zorgvuldige selectie samen, met het beste van de Belgische cinema. Je (her)ontdekt er onbeperkt hedendaagse en klassieke documentaire- en fictiefilms. Wie naar Venus in Libra komt kijken, krijgt de kans om Pink Ulysses, een film van Eric de Kuyper, gratis te bekijken.

En nu koppelt Avila, in samenwerking met KVS, film aan theater en omgekeerd. Enkele voorstellingen die op de KVS-bühne passeren, krijgen op Avila een filmisch weerwoord, al dan niet in contrast met of ter aanvulling op het stuk. Wie een ticket koopt voor deze voorstellingen, krijgt via de servicemail gratis een unieke link om de gekoppelde film te bekijken op www.avilafilm.be. Move over Netflix en Streamz, hallo Avila! 

Pink Ulysses
Een homo-erotische zoektocht naar schoonheid op de maat van Richard Wagner, Zarah Leander en Sergej Eisenstein. Eric de Kuyper monteerde film- en muziekfragmenten aaneen, met als leidraad de omzwervingen van Odysseus.

Pink Ulysses - Eric de Kuyper (1990)

Penelope, zo vertelt ons Homerus, weefde overdag haar tapijt en ’s avonds maakte ze haar weefsel los. Zo is ook Pink Ulysses ontstaan. Geleidelijk groeide aan de hand van beelden (her en der gesprokkeld, ook uit klassieke films), aan de hand van muziek (geput uit het gekende en minder gekende repertoire), een weefsel van plaatjes en klanken, met als rode draad er doorheen een variatie op de Odyssee. Misschien was Penelope wel meer gaan houden van haar zoon, dan van die verre afwezige echtgenoot? En misschien was Odysseus meer gaan houden van de “ideale Penelope” die hij in de tovenares Circe had gevonden, dan van de verre vrouw die al dan niet op hem stond te wachten in Ithaca? Misschien... zo gaat de fantasie haar gang. Hoe dat alles samenvalt in een film, een weefsel, is het geheim van Pink Ulysses, een ontdekkingstocht, een avontuurlijke dwaaltocht.

“De estheet de Kuyper durft het sentiment in de ogen kijken. Hij verleidt de kijker met sensuele beelden en muziek. De herenliefde zit daar voor iets tussen: de zinnelijke streling gaat vaak uit van mannenlichamen, schaamteloos door regisseur, camera en kijker gadegeslagen. De trieste, melancholische toon in de films zou wel eens kunnen ontspringen aan de spanning tussen de tactiele geest van de regisseur en het voyeuristische fundament van filmmaken en -kijken.” 
Herman Asselberghs