© Danny Willems
za 21.11.2020 - za 28.11.2020
A dialogue between the universes of Wim Vandekeybus, Olivier de Sagazan and Charo Calvo.

Hands do not touch your precious me

Wim Vandekeybus / Ultima Vez & KVS
21.11.2020
-
28.11.2020

Met Hands do not touch your precious Me creëert Wim Vandekeybus een mythisch verhaal van confrontatie en transformatie, van licht en duister, van dood en hergeboorte. Hij werkt hiervoor samen met componiste Charo Calvo, acht dansers en – voor het eerst – met performer en beeldend kunstenaar Olivier de Sagazan. Samen scheppen ze een universum waarin lichamen als levende en vleselijke sculpturen balanceren tussen het utopische en het gruwelijke, tussen het krachtige en het fragiele.

De mysterieuze en poëtische titel is een versregel uit een hymne van de Sumerische hogepriesteres Enheduanna aan de godin Inanna. Van de mythes die rond de godin Inanna bestaan, is haar spectaculaire afdaling in de onderwereld de meest intrigerende. Inanna is de goddelijke personificatie van de paradoxen van het menselijk bestaan. Haar daden zijn een spiegel van de contradicties en spanningen waartussen ieder individueel leven zich ontwikkelt. Opgetekend in spijkerschrift op kleitabletten meer dan 4000 jaar geleden, behoren deze verhalen tot de oudste van de mensheid. 
 
Zowel de voorstellingen van Wim Vandekeybus als de performances van Olivier de Sagazan werken op de grens van wat het betekent ‘lichaam’ en ‘mens’ te zijn. Vandekeybus ontwikkelde zijn bewegingstaal op basis van impulsieve en instinctieve reacties geconfronteerd met situaties van fysiek risico en gevaar. De kern van de Sagazans werk is de transfiguratie van het lichaam en het gelaat met klei en verf tot een klomp anoniem vlees. Vandekeybus’ en de Sagazans exploratie van de menselijke limieten krijgen een muzikale echo in de materiële en fysieke textuur van Charo Calvo's elektroakoestische muziek.

Credits

REGIE & CHOREOGRAFIE / MISE EN SCÈNE & CHORÉGRAPHIE / DIRECTION & CHOREOGRAPHY Wim Vandekeybus GECREËERD MET & OPGEVOERD DOOR / CRÉÉ AVEC ET INTERPRÉTÉ PAR / CREATED WITH AND PERFORMED BY Olivier de Sagazan, Lieve Meeussen, Maria Kolegova, Mufutau Yusuf, Borna Babić, Maureen Bator, Davide Belotti, Pieter Desmet, Anna Karenina Lambrechts ARTISTIEKE CREATIE MET KLEI / CRÉATION ARTISTIQUE AVEC L'ARGILE / ARTISTIC CREATION WITH CLAY Olivier de Sagazan MUZIEK GECOMPONEERD DOOR & GEPRODUCEERD DOOR/ MUSIQUE COMPOSÉE & PRODUITE PAR / MUSIC COMPOSED & PRODUCED BY Charo Calvo AANVULLENDE ORIGINELE MUZIEK / MUSIQUE ORIGINALLE ADDITIONELLE / ADDITIONAL ORIGINAL MUSIC (RED DANCE) Norbert Pflanzer LIVE CAMERA Wim Vandekeybus ARTISTIEK ASSISTENT / ASSISTANT ARTISTIQUE / ARTISTIC ASSISTANT Margherita Scalise DRAMATURGIE / DRAMATURGY Erwin Jans KOSTUUMONTWERP / CONCEPTION COSTUMES / COSTUME DESIGN Isabelle Lhoas GEASSISTEERD DOOR / ASSISTÉE PAR / ASSISTED BY Isabelle de Cannière ACCESSOIRES / ACCESSOIRES / ACCESSORIES Cèline de Schepper LICHTONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRES / LIGHTING DESIGN Wim Vandekeybus & Thomas Glorieux TECHNISCHE COÖRDINATIE & PODIUMTECHNIEK / COORDINATION TECHNIQUE & RÉGIE PLATEAU / TECHNICAL COORDINATION & STAGE MANAGEMENT Thomas Glorieux GEASSISTEERD DOOR / ASSISTÉ PAR / ASSISTED BY Benjamin Verbrugge PRODUCTIE / PRODUCTION Ultima Vez COPRODUCTIE / COPRODUCTION KVS, Teatro Comunale di Ferrara, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg MET DE STEUN VAN / AVEC L'APPUI DE / WITH THE SUPPORT OF Tax Shelter Of The Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures Tax Shelter Empowered By Belfius

Ultima Vez wordt ondersteund door de Vlaamse Autoriteiten en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest / Ultima Vez Is Supported By The Flemish Authorities And The Flemish Community Commission Of The Brussels Capital Region / Ultima Vez is supported by the Flemish Authorities & the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region
Cookies
KVS maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze websites willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Lees onze privacyverklaring