KVS
© Danny Willems



Bruno Vanden Broecke, Valentijn Dhaenens & Vincent Stuer / KVS

Een allesbepalend moment, een tragisch misverstand of twee fundamenteel onverzoenbare visies op hoe het land zich moet opstellen tegenover de Duitsers.


Mei 1940, de Duitse overwinning lijkt onoverkomelijk. Zodra het leger uitgeteld is, komen de regering en de koning lijnrecht tegenover elkaar te staan over de te volgen politiek. De regering vlucht, de koning blijft. Het conflict zal de hele bezetting lang blijven malen, wringen, rijpen. Vooral tussen Leopold en zijn buitenlandminister Paul-Henri Spaak is de wrok groot, de generatiegenoot waarmee hij voor de oorlog zo close geworden was en die sindsdien een sleutelrol is gaan spelen in de wereldpolitiek. Het zal tien jaar duren eer de strijd tussen hen beslecht is. Niet met een compromis, maar met een volksraadpleging die elke Belg dwingt kant te kiezen en het land tot op de rand van de burgeroorlog brengt.

De botsing tussen Spaak en Leopold is niet alleen de confrontatie van twee figuren die tijdens de oorlog andere keuzes maakten, maar van twee verschillende persoonlijkheden en tegenstrijdige wereldbeelden. Het vormt de oerknal waaruit onze hedendaagse democratie geboren wordt.

Na Onbezongen, een vlijmscherpe filering van het politieke wezen, schrijft Vincent Stuer (politiek woordvoerder en speechschrijver) samen met Valentijn Dhaenens en Bruno Vanden Broecke aan Rexit. Samen kruipen zij onder het vel van de historische figuren Spaak en Leopold III. Voor je ogen worden iconen mensen zoals jij en ik.

Valentijn Dhaenens

Valentijn Dhaenens (°Gent, 1976) is theater- en filmacteur. Hij studeerde in 2000 af als meester in de Dramatische Kunst aan het Conservatorium van Antwerpen, Toneel Dora Van der Groen.  
Hij is medeoprichter van het theatergezelschap SKaGeN. Hij was daarnaast te zien in voorstellingen van ondermeer NTGent, KVS, Kaaitheater en Ontroerend Goed. Bij een breder publiek is Dhaenens bekend van film- en televisiewerk in ondermeer het bekroonde De helaasheid der dingen (Felix Van Groeningen), Stranger in Paradise (Guido Henderikx) en Girl (Lukas Dhont). Zowel de films De helaasheid der dingen als Girl werden meermaals wereldwijd gelauwerd, onder andere op het Filmfestival van Cannes met de  Camera d’Or. In de Nederlandse docufictie Stranger in Paradise (Guido Hendrikx) speelde Dhaenens de hoofdrol. De film werd genomineerd voor de European Film Awards,  opende het International Documentary Filmfestival Amsterdam in 2017 en won er de IDFA Special Jury Award. Op internationale festivals werd de film meermaals bekroond.

Zijn doorbraak op de planken kwam er met DegrotemonD: een ode aan de redevoering. Daarna volgde de eveneens succesvolle monoloog DeKleineOorloG. Beide zelfgeschreven-producties toeren wereldwijd onder de titel BigmoutH en SmallWaR.

Valentijn Dhaenens maakte voor KVS Domestica en Onbezongen. De Engelse versie van Onbezongen ging in première op het Edinburgh-festival in augustus 2018 onder de titel Unsung. Daar mocht hij een Fringe First – een van de belangrijkste awards op het Edinburgh Fringe Festival – in ontvangst nemen. 

In 2019 was hij te zien in de voorstelling Knaus, in een regie van Alexia Leysen, en speelde hij mee in Vita Siyo Muchezo Ya Watoto, een voorstelling van Frédérique Lecomte. Samen met Lecomte ging Dhaenens naar Oost-Congo waar de voorstelling in samenwerking met lokale artiesten werd gemaakt. 
In september 2020 kon je Dhaenens voor het eerst samen met Bruno Vanden Broecke op de planken zien staan in de voorstelling Jonathan; deze voorstelling herneemt in het voorjaar van 2024. 

© Charlie De Keersmaecker

Bruno Vanden Broecke

Bruno Vanden Broecke is KVS-gezicht en gevierd acteur in theater en film en op televisie. 

Het grote publiek kent hem van zijn televisiewerk. Hij speelde mee in De Ronde, Code 37, Duts, Katarakt, Matroesjka's 2, Den elfde van den elfde, Callboys 1 en 2, Clinch en Safety First, deelde in de prijzen (een Emmy) met Wat Als 1, 2 & 3 en wordt nog quasi dagelijks aangesproken als Sammy Tanghe uit Het Eiland. Op het witte doek was hij onder meer te zien in Anyway The Wind Blows, Een Ander zijn Geluk en Loft. In 2018 richtte hij samen met Ruth Beeckmans en Matteo Simoni het productiehuis Brutteo op. De eerste vrucht van die samenwerking was Trio, een film die het drietal samen produceerde, regisseerde én acteerde.

In KVS ging hij in 2007 in première met de monoloog Missie over missionaris André Vervecken. Dit stuk, geschreven door David Van Reybrouck in een regie van Raven Ruëll, speelde de voorbije seizoenen ettelijke keren in 4 talen in Belgie, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk. De Engelse vertaling is nu klaar. Ook de opvolger Para toerde door heel België en Nederland, mét succes. Op het Nederlands Theaterfestival 2018 werd Bruno Vanden Broecke zelfs bekroond met de Louis d'Or voor beste mannelijke hoofdrol. Ouder Kind was de tiende voorstelling van Vanden Broecke, samen met theatermaker Raven Ruëll, en vormde een mijlpaal in hun jarenlange samenwerking. De voorstelling die de ene lovende recensie na de andere binnenhaalde, schetst een gefictionaliseerd autobiografisch portret van de twee vrienden.

Sinds 4 september 2020 is Vanden Broecke voor het eerst samen met Valentijn Dhaenens op de planken te zien in de voorstelling Jonathan.

 

© Eva Roefs

Inspiratie

Vincent Stuer

Vincent Stuer werkt al jaren achter de schermen in de binnenlandse en buitenlandse politiek. Hij was speechwriter van Europees Commissievoorzitter José Manuel Barroso, en woord- en penvoerder van Karel De Gucht als liberaal partijvoorzitter, als minister van Buitenlandse Zaken en als Europees Commissaris. Daarnaast is Vincent schrijver en theatermaker. In zijn bekroonde theatermonoloog Onbezongen/Unsung heeft hij het over de psychologie van de Homo Politicus. Zijn boek ‘Hoogmoed’ vertelt het verhaal van gewezen Verdinasolid Frantz Van Dorpe, en zo ook van het België vanaf de jaren dertig, door oorlog en koningskwestie heen.

© Jimmy Kets

‘Macht verwerf je door slechte kwaliteiten
en hou je door goede’

Paul-Henri Spaak

Chloé Wasselin-Dandre

Chloé Wasselin-Dandré werd geboren in 1996 in Croix, Frankrijk. In 2016 behaalde ze een diploma in Communication and Printed Media aan BTS Graphic Design in Parijs. Na verschillende reizen en projecten in Latijns-Amerika, startte ze in 2017 de Bachelor Scenography and Costume Design in Maastricht. Vanuit deze opleiding studeerde ze in Istanbul en liep ze stage bij NTGent. Sinds 2021 werkte ze als scenograaf aan verschillende projecten waaronder Gruis aan de twijfel van NTGent, in De Koer, De Studio en Tanz Station (Duitsland). In 2022 bundelde ze krachten met Marina de Blas García om bij De Koer het 'VerhalenLab' op te richten. Dit initiatief biedt kinderen de mogelijkheid om via kunst hun verhalen te delen tijdens workshops en zomerkampen.

Wasselin-Dandré heeft een grote passie voor verhalen vertellen. Door middel van theaterstukken, video's, installaties, tekeningen, fotografie en boeken wil ze een stem geven aan mensen die normaal niet gehoord worden. Voor Rexit ontwierp ze de scenografie. 

© Darin Morsel

De Belgische Monarchie

Crédits

REGIE & SPEL Bruno Vanden Broecke & Valentijn Dhaenens TEKST Valentijn Dhaenens, Vincent Stuer & Bruno Vanden Broecke CONCEPT Vincent Stuer KOSTUUMONTWERP & SCENOGRAFIE Chloé Wasselin-Dandre PRODUCTIELEIDING Ella De Gregoriis TONEELMEESTER Lieven Symaeys LICHTONTWERP Geert Drobe COMPOSITIE & GELUIDSONTWERP Patrick Van Neck DRAMATURGIE Dina Dooreman BOVENTITELING Inge Floré VERTALING Trevor Perri (NL > EN), Anne Vanderschueren (NL > FR) SPECIALE DANK AAN Els De Witte, Mark Eyskens & Rik Van Cauwelaert MET DANK AAN de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid via BNPPFFF PRODUCTIE KVS COPRODUCTIE Perpodium