KVS
© Danny Willems

Manuela Infante

Manuela Infante is een Chileense theatermaker, regisseur, scenarioschrijver en muzikant.

Met een bachelordiploma in Theaterstudies en een masterdiploma in Culturele Analyse aan de Universiteit van Amsterdam op zak, is ze vandaag vooral bekend door haar scenische benaderingen van complexe theoretische kwesties. Ze ziet theater niet louter als een plek om verhalen te vertellen, maar ook als een laboratorium waar we samen tot een vorm van filosofie kunnen komen. Ze creëert haar eigen performances, waarmee ze door Amerika, Europa en Azië toert. In de lente van 2019 bracht ze haar stuk Estado Vegetal in KVS, in de herfst van 2021 kwam ze terug om een nieuwe blik te werpen op een oeroude klassieker: Metamorphoses; en in het kader van Próximamente creëerde ze de voorstelling How to Turn to Stone, waarin stenen in hun levenloze hoedanigheid onderzocht worden.

Manuela werkt al jaren rond de gedachtenstroming die soms als ‘The Nonhuman Turn’ wordt bestempeld. Ze neemt de taak op zich om in beeld te brengen hoe een non-antropocentrisch – waarin de mens niet centraal staat dus - theater er zou uitzien. En verkende al diverse scenische strategieën om de notie van ‘de mens’ vanuit postkoloniale en genderperspectieven te bevragen. In haar polyfonische monoloog Estado Vegetal of ‘Vegetatieve staat’ (2017) onderzoekt ze de bizarre - of zelfs onmogelijke - dialoog tussen mensen en planten.

Ovidius’ Metamorphoses is een soort inventaris van transsubstantiatie- of wezensveranderingsmythes die, reeds tweeduizend jaar geleden, de idee dat er een vaste grens is tussen het menselijke en het niet-menselijke uitdaagde. Wat zo bijzonder is aan de transformaties in Metamorphoses is dat ze meestal voortkomen uit scènes vol ruzie en scheuringen of breuken. Ovidius’ gedicht laat ons toe dieper in te gaan op hoe de notie van het menselijke gevestigd werd in de westerse cultuur, en hoe de grenzen toen, net als nu, streng bewaakt werden. Wie mag het geprivilegieerde terrein van het menselijke betreden? En wie moet vluchten naar andere oorden?

IN DE PERS

27.11.2019 - De Morgen - ’De theaterzaal kan een plek voor catharsis zijn’

FOTO'S (high-res)   
(hoge resolutie beelden, gratis te gebruiken mits bronvermelding)