KVS

De Duivels / Les Diables

Krapp (Mats Vandroogenbroeck, Nona Demey Gallagher & Timo Sterckx) & KVS

Downloads

Here you’ll find everything you need: a short introduction, some memorable quotes, high-res images which you can use free of charge with attribution, the press folder, and possibly some trailers, teasers, and other visuals.

At the start of the 17th century, the French provincial town of Loudun is shaken by a wave of hysteria: local nun Jeanne des Anges claims she is possessed by the devil.

Soon her seventeen fellow nuns are affected by the same demon – one that climbs over the convent walls at night with obscene intent. The nuns all point the finger at the progressive, sexually promiscuous priest Urbain Grandier. This accusation marks the start of one of the most infamous witch trials in history. Loudun becomes the scene of a grand political theatre; both the accused Grandier and the nuns become actors in a legal spectacle that addresses brand-new societal issues. Is the nuns’ possession truly a supernatural intervention by evil powers, or is it a collective denunciation of their centuries-long (sexual) oppression? And is Grandier guilty, or is he merely a scapegoat in a fast-evolving world?

Krapp wants to break open this historical case and use it as the basis for a new theatre performance. Mats Vandroogenbroeck wrote a new theatre text based on historical materials, from novels and case files to accounts from spectators, exorcists, victims and accused. Nona Demey Gallagher takes on the direction, Timo Sterckx plays Urbain Grandier. 

Right at this time of major change – of scientific revolution, emerging enlightened thinking, growing atheism and feminist emancipation – forgotten devils re-emerge, stronger, more powerful and more conservative than ever before.

Krapp legt slim de link tussen dat goed gedocumenteerde schijnproces van eeuwen geleden, en de gevallen van paranoia, complotdenken, religieuze retoriek, politieke framing en publieke processen waar we vandaag nog altijd mee geconfronteerd worden.

Bruzz

Live recording 

Live recording on demand via saskia.lienard@kvs.be (programmers) or sebastien.parizel@kvs.be (press). https://vimeo.com/827599422?share=copy

KRAPP maakte eerder al

Het Atomistisch Manifest (2016)

Geïnspireerd door de surrealisten schreven Mats en Timo hun eigen, schreeuwerige manifest en knutselden ze een reeks avantgardistische acts bij elkaar. Dat resulteerde in hun eigen, bloedserieuze Cabaret Voltaire, balancerend tussen (pseudo)wetenschap, droom en clownerie.

Geselecteerd voor Festival Cement (’s-Hertogenbosch), het Jonge Harten Festival (Groningen) en Plan B (Bekegem)

FAUST, een mechanische komedie (2017)

In zijn zoektocht naar het begin van alles was Faust terechtgekomen in een toverkelder vol magische ongeloofwaardigheden en grammaticale verwarringen. Onze Faust is uit die kelder ontsnapt en weer aangekomen op het gelijkvloers. Hij zou graag nog eens de blauwe lucht zien, maar waar zit in godsnaam de deur?

Geselecteerd voor Theater aan Zee 2017, het Jonge Maatjes festival (CC Westrand)

"Deze Faust is niet alleen intellectueel voldragen maar blinkt ook uit in een doordachte vormgeving en, niet te vergeten, in het frisse en overtuigende spel van zijn makers."

– De Theaterkrant

Through The Looking-Glass (and what we found there) (2019)

In 'Through the Looking-Glass’ voeren Mats, Nona en Timo een grotesk universum op waarin postmoderne taalverwarring, paranoïde waan en hol occultisme heersen. De bewoners van die wereld heten bastardo’s: zonderlinge figuren die vluchten in hun zelfgemaakt mengtaaltje vol filmreferenties, obscure bijgelovigheden en neurotische grammatica’s. De communicatie loopt al snel spaak en elk nieuw inzicht vergroot de verwarring. Wat overblijft is een whodunit zonder ontknoping.

Geselecteerd voor Theater Aan Zee 2019, Love At First Sight #4, Jonge Maatjes festival (CC Westrand), winnaar van de TAZ#19 Sabam Jong Theaterschrijfprijs.

"Met ongebreidelde fantasie, lichamelijk acteerplezier en een straf taalspel visualiseren Mats, Nona en Timo een ‘huis clos’ op millennial speed. (...) De jury looft de volle overtuiging en tekstuele intelligentie van zoveel wonderlijk totaaltheater en devolderiaanse postapocalyptica."

– juryverslag TAZ#2019

WEIRD TALES (2021)

In de zomer van 1816 huren Lord Byron en zijn biograaf John Polidori de beruchte Villa Diodati aan het meer van Genève. Ze verwachten bezoek van Mary en Percy Shelley, maar het zomeruitje valt al snel in het water. Een vulkanische winter trekt traag over het Europese vasteland. Buiten regent het zwarte as en de temperaturen zakken onder nul. Uit pure verveling besluit het dichterlijk gezelschap dan maar te griezelen. Geïnspireerd door de horrorverhalen begint Mary aan het schrijven van een boek. Haar creatie lijkt onschuldig, tot de bliksem inslaat en haar Frankenstein een eigen leven begint te leiden. Wat als haar monsterlijke hersenspinsels loskomen van de pagina’s, tijdens een nacht die maar niet wil stoppen?

"Een feministische horrorfilm op scène".

- Pzazz

PRESS OFFICER
Sébastien Parizel
sebastien.parizel@kvs.be
0478 92 09 82

​​(INTER)NATIONAL DISTRIBUTION & TOUR COORDINATION
​​Saskia Liénard
​​saskia.lienard@kvs.be
​​0496 55 19 92

PRODUCTION MANAGER
Catherine Vervaecke
catherine.vervaecke@kvs.be
02 210 11 57