© Danny Willems

Metamorphoses

Manuela Infante, Michael De Cock & Diego Noguera / KVS
vr 08.07.2022 - za 12.11.2022
08.07.2022
-
12.11.2022

Tweeduizend jaar geleden pende de Romeinse dichter Ovidius zijn meesterwerk Metamorfosen neer. Een fantastisch boek vol mysterie. Tegelijkertijd een verhalenbundel waarin vrouwen en nimfen opgejaagd worden door mannen. Ze verliezen hun stem en veranderen in stenen, water, dieren, …. 

Manuela Infante vertrekt vanuit de vraag: hoe wordt het concept ‘mens’ in deze verhalen opgebouwd? Waarom wordt de natuur als een apart domein beschouwd? En waarom worden vrouwen zo makkelijk opzijgeschoven en verbannen naar die gekunstelde ‘andersheid’ of wildernis? Door een ‘andersheid’ uit te vinden en vrouwen er inherent mee te verbinden, wordt het ‘humane’ afgebakend tot een geprivilegieerde plek voor mannen. Het mag dan ook niet verbazen dat vandaag alt-right-groeperingen deze klassieke verhalen vereren en claimen als gedragscode voor de 21e-eeuwse moderne man. 

Toch vindt Infante het belangrijk om met die teksten aan de slag te gaan: “Ik wil die canon juist van binnenuit deconstrueren. Dit soort teksten bevat niet alleen schadelijke dogma’s. Het mooie is dat alle ingrediënten om de wereld op een andere manier vorm te geven er ook in vervat zitten. Het is dus juist heel zinvol om met een auteur als Ovidius aan de slag te gaan.

Infante onderzoekt hoe de grens tussen het humane en het non-humane wordt gefabriceerd, om die vervolgens te slopen. Want is dat onderscheid juist niet de kern van de argumentatie van mensen – witte mannen – om anderen te labelen en vervolgens te koloniseren? Om hetgeen dat anders is uit te buiten en te normeren? Of het nu om de kolonisatie van vrouwen gaat, of van mensen van kleur, dieren of natuur? Als een vampier zuigt Infante het bloed uit deze gedateerde, geconstrueerde categorieën, en verkent zo nieuwe manieren om vandaag met klassieke teksten om te gaan.

De nieuwe voorstelling Metamorphoses kan het best omschreven worden als een ‘noise play’: alle stemmen worden live op het podium vervormd. In de betoverende soundscape die zo ontstaat, is de stem geen uitdrukking van een menselijke handeling maar eerder een boven-menselijk ding. Een stem is iets dat we aan de wind ontlenen en dat het humane en het non-humane verweeft in oneindige vormen van buikspreken, refreinen en echo’s, zonder ooit echt aan iets of iemand toe te behoren.

 

INTERVIEWS

 

Extra

Próximamente 2021

Latijns-Amerika presenteert een sterke en verrassende selectie voorstellingen in Brussel.   22.11.2021 > 28.11.2021

De klassieke canon leent zich perfect tot het herdenken van de maatschappij

Manuela Infante zet het westerse denken op losse schroeven aan de hand van Ovidius’ Metamorfosen.

Van boek naar voorstelling

Een exemplaar van Ovidius’ Metamorfosen in een Brusselse boekenwinkel werd het begin van een artistieke samenwerking tussen theatermakers Manuela Infante en Michael De Cock. Stadsdramaturge Kristin Ro…

De cast

Hannah Berrada

Jurgen Delnaet

Luna De Boos

Manuela Infante is een wereldvermaarde Chileense theatermaakster, bekend bij het KVS-publiek van haar vorige creaties Estado Vegetal en Metamorphoses. Reeds geruime tijd onderzoekt ze hoe de grens tussen het humane en het non-humane wordt gefabriceerd, om die vervolgens te slopen. Zo speelt ze in Estado Vegetal met de intelligentie en communicatie van de plantenwereld, rammelt ze in Realismo aan onze vastgeroeste ideeën over objecten en bevraagt ze in Metamorphoses of een stem enkel aan de mens kan toebehoren. Met How to Turn to Stone gaat ze verder op dit elan en verdiept ze zich in het minerale milieu. 

Credits

REGIE / MISE EN SCÈNE / DIRECTION Manuela Infante ORIGINELE TEKST / TEXTE ORIGINAL / ORIGINAL TEXT Ovidius CONCEPT & DRAMATURGIE Manuela Infante TEKST ADAPTATIE / TEXTE ADAPTÉ / TEXT ADAPTED BY Michael De Cock & Manuela Infante MUZIEK & GELUIDSONTWERP / MUSIQUE & CONCEPTION DU SON/ MUSIC & SOUND DESIGN Diego Noguera ARTISTIEK ASSISTENT & KOSTUUMONTWERP / ASSISTANTE ARTISTIQUE & CONCEPTION COSTUMES / ARTISTIC ASSISTANT & COSTUME DESIGN Dina Dooreman MET / AVEC / WITH Hannah Berrada, Luna De Boos, Jurgen Delnaet SCENOGRAFIE & LIGHT ONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRE & SCÉNOGRAPHIE / SET & LIGHTING DESIGN Andrés Poirot VISUAL DESIGNER / DESIGNER VISUELE Pablo Mois LICHTTECHNIEK / TECHNIQUE LUMIÈRES / LIGHT TECHNICS Dimi Stuyven GELUID / SON / SOUND Steven Lorie AUDIOVISUELE TECHNIEK / TECHNIQUE AUDIOVISUELLE / AUDIOVISUAL TECHNICS Gert Vanhyfte, Pier Gallen KLEEDSTER / COSTUMIÈRE/ DRESSER Nancy Colman, Heidi Ehrhart TONEELMEESTER / REGIE DE PLATEAU / STAGE MANAGER Lieven Symaeys PRODUCTIELEIDING / DIRECTEUR DE PRODUCTION / PRODUCTION MANAGER Tanja Vrancken VERTALING / TRADUCTION / TRANSLATION Anne Vanderschueren (FR) Michael De Cock (NL) BOVENTITELING / SURTITRAGE / SURTITLING Inge Floré PRODUCTIE / PRODUCTION KVS COPRODUCTIE / COPRODUCTION Fundación Teatro a Mil, La rose des vents - Scène Nationale Lille Métropole Villeneuve d’Ascq, Perpodium SPREIDING & TOURMANAGEMENT / DISTRIBUTION & DIRECTRICE DE TOURNÉE / DISTRIBUTION & TOUR DIRECTION Saskia Liénard MET DE STEUN VAN / AVEC LE SOUTIEN DE / WITH THE SUPPORT OF de Vlaamse Overheid, Région Hauts-de-France, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest